Henkilökohtaisen avustajan työtä tukemassa : työhyvinvointia tukevien toimien kehittäminen yhteistyössä Lounais-Suomen Avustajakeskuksen Salon alueen avustajien kanssa
Salminen, Anna-Maria (2014)
Salminen, Anna-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418376
Tiivistelmä
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutin kehittämishankkeen yhteistyössä Lounais-Suomen Avustajakeskuksen kanssa. Kehittämistyön tavoitteena oli palkallisten eli henkilökohtaisina avustajina toimivien avustajien työn tukeminen. Hankkeen tehtävänä oli avustajien työhyvinvointia tukevien toimien kehittäminen osallistamalla avustajat kehittämistyöhön. Kehittämishanke toteutettiin Avustajakeskuksen Salon alueen avustajien kanssa. Tarkoituksena oli, että kehittämishankkeen tuotokset ja tulokset olisivat hyödynnettävissä myös muilla Avustajakeskuksen alueilla.
Henkilökohtaisen avun asiakkaiden ja avustajien määrän kasvaessa tulisi kiinnittää huomiota avustajien työhyvinvointiin. Avustajan työn haasteina ovat siihen liittyvät erityispiirteet. Avustajan työn tukeminen on avustajan ja työnantajan sekä avustajien välitystoiminnan edun mukaista.
Kehittämishankkeen aikana suunnittelin ja toteutin kuusi avustajatapaamista. Kehittämisen menetelminä käytin teoriatietoon perehtymistä, hankepäiväkirjaa, toimintasuunnitelmia, muistioita, valokuvia, havainnointia ja kyselylomakkeita. Ryhmätoiminnassa hyödynsin toiminnallisia menetelmiä. Toiminnan tuotoksina syntyi prosessikuvaus avustajatapaamisista, kirjallinen ohjeistus avustajille ja avustajan henkilökortin pienimuotoinen kokeilu. Lisäksi kehittämishankkeen aikana saatiin tietoa avustajatapaamisten hyödyistä ja ehdotuksia Avustajakeskuksen toimintaan jatkossa.
Toiminnan arvioinnissa apuna olivat muistioiden lisäksi avustajille tehdyt kyselylomakkeet avustajatapaamisista ja henkilökortin kokeilusta. Avustajatapaamisissa vuorovaikutus ja muilta avustajilta saatu tuki koettiin tärkeimpinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä. Vaikka idea henkilökortista herätti paljon kiinnostusta hankkeen alussa, henkilökortin kokeilussa saadut arviot kortin hyödyistä jäivät melko vähäisiksi. Se, että henkilökorttia käytettäessä pystyttiin todentamaan oma ammatillisuus, koettiin työn tekemistä helpottavana tekijänä.
Henkilökohtaisen avun asiakkaiden ja avustajien määrän kasvaessa tulisi kiinnittää huomiota avustajien työhyvinvointiin. Avustajan työn haasteina ovat siihen liittyvät erityispiirteet. Avustajan työn tukeminen on avustajan ja työnantajan sekä avustajien välitystoiminnan edun mukaista.
Kehittämishankkeen aikana suunnittelin ja toteutin kuusi avustajatapaamista. Kehittämisen menetelminä käytin teoriatietoon perehtymistä, hankepäiväkirjaa, toimintasuunnitelmia, muistioita, valokuvia, havainnointia ja kyselylomakkeita. Ryhmätoiminnassa hyödynsin toiminnallisia menetelmiä. Toiminnan tuotoksina syntyi prosessikuvaus avustajatapaamisista, kirjallinen ohjeistus avustajille ja avustajan henkilökortin pienimuotoinen kokeilu. Lisäksi kehittämishankkeen aikana saatiin tietoa avustajatapaamisten hyödyistä ja ehdotuksia Avustajakeskuksen toimintaan jatkossa.
Toiminnan arvioinnissa apuna olivat muistioiden lisäksi avustajille tehdyt kyselylomakkeet avustajatapaamisista ja henkilökortin kokeilusta. Avustajatapaamisissa vuorovaikutus ja muilta avustajilta saatu tuki koettiin tärkeimpinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä. Vaikka idea henkilökortista herätti paljon kiinnostusta hankkeen alussa, henkilökortin kokeilussa saadut arviot kortin hyödyistä jäivät melko vähäisiksi. Se, että henkilökorttia käytettäessä pystyttiin todentamaan oma ammatillisuus, koettiin työn tekemistä helpottavana tekijänä.