3D-mobiilipelimoottorin kehittäminen
Oinasmaa, Eetu (2014)
Oinasmaa, Eetu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli 3D-mobiilipelimoottorin suunnittelu ja toteutus. Työssä esitellään pelimoottorit yleisesti ja niiden historiaa. Lisäksi työssä kuvataan mobiilialustojen ominaispiirteet ja mobiilipelimoottorin kehityksessä huomioitavia seikkoja. Tyypillisen 3D-pelimoottorin rakenne käydään läpi ennen suunnittelusta ja toteutuksesta kertovaa osiota.
Pelimoottorin suunnittelussa tuli hyödyntää kaupallisissa pelimoottoreissa käytettyä arkkitehtuuria sekä suurissa ohjelmistojärjestelmissä käytettyjä rakenteita ja malleja. Pelimoottorin oli tarkoitus tukea vain yhtä alustaa, mutta mahdollisesta uusien alustojen tukemisesta tuli tehdä vaivatonta. Pelimoottoriin tuli toteuttaa keskeisimmät alijärjestelmät ja komponentit, kuten renderöinti- ja äänijärjestelmä. Lopuksi pelimoottorilla tuli toteuttaa testisovellus, jolla sen toimintaa voitiin testata.
Pelimoottori suunniteltiin alijärjestelmittäin ennen sen toteuttamista, ja se toteutettiin alijärjestelmä kerrallaan. Toteutettuihin alijärjestelmiin kuuluivat alustariippumattomuus-, ydin-, resurssienhallinta-, renderöinti-, käyttäjäsyöte- ja äänijärjestelmä. Pelimoottorissa käytettiin myös kolmannen osapuolen ohjelmistokehityspaketteja ja ohjelmointikirjastoja. Pelimoottoria testattiin yksikkötestien ja testisovelluksen avulla.
Pelimoottori onnistuttiin kehittämään suunnitelman mukaisesti. Sitä jatkokehitetään opinnäytetyövaiheen jälkeen tehokkaammaksi pelinkehitystyökaluksi lisäjärjestelmien ja -komponenttien avulla.
Pelimoottorin suunnittelussa tuli hyödyntää kaupallisissa pelimoottoreissa käytettyä arkkitehtuuria sekä suurissa ohjelmistojärjestelmissä käytettyjä rakenteita ja malleja. Pelimoottorin oli tarkoitus tukea vain yhtä alustaa, mutta mahdollisesta uusien alustojen tukemisesta tuli tehdä vaivatonta. Pelimoottoriin tuli toteuttaa keskeisimmät alijärjestelmät ja komponentit, kuten renderöinti- ja äänijärjestelmä. Lopuksi pelimoottorilla tuli toteuttaa testisovellus, jolla sen toimintaa voitiin testata.
Pelimoottori suunniteltiin alijärjestelmittäin ennen sen toteuttamista, ja se toteutettiin alijärjestelmä kerrallaan. Toteutettuihin alijärjestelmiin kuuluivat alustariippumattomuus-, ydin-, resurssienhallinta-, renderöinti-, käyttäjäsyöte- ja äänijärjestelmä. Pelimoottorissa käytettiin myös kolmannen osapuolen ohjelmistokehityspaketteja ja ohjelmointikirjastoja. Pelimoottoria testattiin yksikkötestien ja testisovelluksen avulla.
Pelimoottori onnistuttiin kehittämään suunnitelman mukaisesti. Sitä jatkokehitetään opinnäytetyövaiheen jälkeen tehokkaammaksi pelinkehitystyökaluksi lisäjärjestelmien ja -komponenttien avulla.