Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden suhtautuminen myyntityöhön
Karppinen, Katriina (2014)
Karppinen, Katriina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915986
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden suhtautumista myyntityöhön. Tutkimuksessa haluttiin selvittää opiskelijoiden asenteita, arvoja ja ennakkoluuloja myyntityötä kohtaan sekä heidän yleistä tietämystään myyntityöstä. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsitellään yleisesti arvoja ja asenteita niiden muodostumisesta aina muuttumiseen asti. Lisäksi käsitellään ennakkoluulojen muodostumista ja niiden muuttumista. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käydään läpi myyntityötä, myyjän ominaisuuksia sekä myyntiprosessia.
Tutkimuksen kvantitatiivinen kysely toteutettiin toukokuussa 2014. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun tradenomi-, restonomi- ja insinööriopiskelijoille yhteensä 1012 vastaanottajalle. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 124 kappaletta. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista pieni enemmistö oli naisia. Vastaajien ikäjakauma oli suuri. Vastaajien ikä vaihteli 19-vuotiaasta 51 ikävuoteen asti kuitenkin niin, että 19-23 -vuotiaat muodostivat suurimman ikäluokan.
Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat suhtautuvat myyntityöhön positiivisesti. Opiskelijat pitävät myyntiä tärkeänä ja tarpeellisena työnä. Myyjiin opiskelijat suhtautuvat negatiivisemmin. Myyjiä ei arvosteta tarpeeksi, koska myyjien työtavat ja käyttäytyminen eivät ole tarpeeksi kunnioittavia asiakkaita kohtaan. Myyntityön huono arvostus on lähtöisin myyjistä. Opiskelijoiden mielestä myyntityön arvostusta voidaan parantaa lisäämällä tietoa myyntityön työnkuvasta ja kouluttamalla parempia myyjiä, joiden tärkein tehtävä on auttaa asiakasta rehellisesti.
Tutkimuksen kvantitatiivinen kysely toteutettiin toukokuussa 2014. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun tradenomi-, restonomi- ja insinööriopiskelijoille yhteensä 1012 vastaanottajalle. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 124 kappaletta. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista pieni enemmistö oli naisia. Vastaajien ikäjakauma oli suuri. Vastaajien ikä vaihteli 19-vuotiaasta 51 ikävuoteen asti kuitenkin niin, että 19-23 -vuotiaat muodostivat suurimman ikäluokan.
Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat suhtautuvat myyntityöhön positiivisesti. Opiskelijat pitävät myyntiä tärkeänä ja tarpeellisena työnä. Myyjiin opiskelijat suhtautuvat negatiivisemmin. Myyjiä ei arvosteta tarpeeksi, koska myyjien työtavat ja käyttäytyminen eivät ole tarpeeksi kunnioittavia asiakkaita kohtaan. Myyntityön huono arvostus on lähtöisin myyjistä. Opiskelijoiden mielestä myyntityön arvostusta voidaan parantaa lisäämällä tietoa myyntityön työnkuvasta ja kouluttamalla parempia myyjiä, joiden tärkein tehtävä on auttaa asiakasta rehellisesti.