Markkinointisuunnitelma : case: SFC Hämeenhelmi
Koivuniemi, Eeva (2014)
Koivuniemi, Eeva
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117803
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä markkinointisuunnitelma SFC Hämeenhelmelle. Janakkalassa sijaitseva leirintäalue on aloittanut toimintansa kesällä 2014 ja tavoitteena on käytännönläheinen suunnitelma, joka antaa hyvän perustan yrityksen markkinoinnille. Markkinointisuunnitelma on ensimmäinen, joka toimeksiantajayritykselle laaditaan ja tämä otetaan huomioon toimenpiteiden suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat, miten yrityksen näkyvyyttä saadaan lisättyä ja miten saadaan houkuteltua uusia asiakkaita. Työssä segmentoidaan uusi asiakaskohderyhmä, jolle markkinointitoimenpiteet suunnataan ja näkyvyyttä tavoitellaan sähköisen markkinoinnin lisäämisellä. Opinnäytetyö rakentuu siten, että yritys saa käyttövalmiin markkinointisuunnitelman, mutta myös tarvittavat valmiudet uuden suunnitelman laatimiseen tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa avataan markkinoinnin peruskäsitteitä ja syvennytään markkinoinnin suunnitteluprosessiin. Teoriaa hyödynnetään toiminnallisessa osuudessa, jossa analysoidaan yrityksen ja markkinoiden nykytilannetta. Näiden avulla raportin liitteeksi luodaan lopullinen tuotos, eli markkinointisuunnitelma, jonka yritys saa käyttöönsä. Toimeksiantajan pyynnöstä suunnitelmaa ei julkaista, joten se ei tule näkymään raportin liitteissä kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat, miten yrityksen näkyvyyttä saadaan lisättyä ja miten saadaan houkuteltua uusia asiakkaita. Työssä segmentoidaan uusi asiakaskohderyhmä, jolle markkinointitoimenpiteet suunnataan ja näkyvyyttä tavoitellaan sähköisen markkinoinnin lisäämisellä. Opinnäytetyö rakentuu siten, että yritys saa käyttövalmiin markkinointisuunnitelman, mutta myös tarvittavat valmiudet uuden suunnitelman laatimiseen tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa avataan markkinoinnin peruskäsitteitä ja syvennytään markkinoinnin suunnitteluprosessiin. Teoriaa hyödynnetään toiminnallisessa osuudessa, jossa analysoidaan yrityksen ja markkinoiden nykytilannetta. Näiden avulla raportin liitteeksi luodaan lopullinen tuotos, eli markkinointisuunnitelma, jonka yritys saa käyttöönsä. Toimeksiantajan pyynnöstä suunnitelmaa ei julkaista, joten se ei tule näkymään raportin liitteissä kokonaisuudessaan.