”Meillä ei onnistu etätyöskentely!” Ohjaajien toimenkuva ammatillisissa erityisoppilaitoksissa
Iso-Oja, Maria (2013)
Iso-Oja, Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817345
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan ohjaajuutta ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Opinnäytetyön tilaaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö palvelee Humanistisen ammattikorkeakoulun lisäksi kaikkia ammatillisia erityisoppilaitoksia ja aiheesta kiinnostuneita. Koska aihetta ei ole aiemmin tutkittu, voidaan tätä opinnäytetyötä pitää merkittävänä ammattialallaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mikä on ohjaajien toimenkuva ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Tavoitteena oli saada tutkimustietoa aiemmin tutkimattomasta aiheesta. Tämän lisäksi tutkimustieto kirjoitettiin auki ja sen pohjalta tehtiin toimintaehdotuksia ja lisä pohdintoja.
Teoriaosuudessa on kuvattu toimintaympäristö, jotta lukija tietää mistä puhutaan ja mitä tutkitaan. Lisäksi teoriaosuudessa on avattu yleisen ohjaajuuden lisäksi ammatillista ohjaajuutta ja ohjaajuutta ammatillisissa erityisoppilaitoksissa.
Tietopohjana on käytetty alan ammattikirjallisuutta sekä internetistä löytynyttä tietoa ammatillisten erityisoppilaitosten toimenkuvasta ja toimintaympäristöstä. Lisäksi olen hyödyntänyt työkokemustani ohjaajana ammatillisessa erityisoppilaitoksessa.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi Webropol-ohjelmalla tehty kyselylomake, joka lähetettiin kaikille ohjaajille ammatillisissa erityisoppilaitoksissa, yhteensä kysely lähti noin 583 ohjaajalle. Vastauksia tuli yhteensä 191 kappaletta, vastausprosentin ollen näin 32 %. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen pohjalta syntyi päätelmä siitä, että ohjaajat tekevät monipuolista ohjaustyötä oppilaitoksissa. Toimenkuvien poiketessa toisistaan ryhmä ja ohjaaja kohtaisesti on kuitenkin nähtävissä selviä yhteneväisyyksiä ohjaajien toimenkuvien kesken.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mikä on ohjaajien toimenkuva ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Tavoitteena oli saada tutkimustietoa aiemmin tutkimattomasta aiheesta. Tämän lisäksi tutkimustieto kirjoitettiin auki ja sen pohjalta tehtiin toimintaehdotuksia ja lisä pohdintoja.
Teoriaosuudessa on kuvattu toimintaympäristö, jotta lukija tietää mistä puhutaan ja mitä tutkitaan. Lisäksi teoriaosuudessa on avattu yleisen ohjaajuuden lisäksi ammatillista ohjaajuutta ja ohjaajuutta ammatillisissa erityisoppilaitoksissa.
Tietopohjana on käytetty alan ammattikirjallisuutta sekä internetistä löytynyttä tietoa ammatillisten erityisoppilaitosten toimenkuvasta ja toimintaympäristöstä. Lisäksi olen hyödyntänyt työkokemustani ohjaajana ammatillisessa erityisoppilaitoksessa.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi Webropol-ohjelmalla tehty kyselylomake, joka lähetettiin kaikille ohjaajille ammatillisissa erityisoppilaitoksissa, yhteensä kysely lähti noin 583 ohjaajalle. Vastauksia tuli yhteensä 191 kappaletta, vastausprosentin ollen näin 32 %. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen pohjalta syntyi päätelmä siitä, että ohjaajat tekevät monipuolista ohjaustyötä oppilaitoksissa. Toimenkuvien poiketessa toisistaan ryhmä ja ohjaaja kohtaisesti on kuitenkin nähtävissä selviä yhteneväisyyksiä ohjaajien toimenkuvien kesken.