Miten tuotteistaa musiikkiäänite nykyistä kannattavammin?
Suortti, Niko (2014)
Suortti, Niko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017574
Tiivistelmä
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketoiminnan logistiikka
SUORTTI, NIKO Miten tuotteistaa musiikkiäänite nykyistä kannattavam-min?
Opinnäytetyö 50 sivua + 1 liitesivu
Työn ohjaaja lehtori Marianne Roslund
Toimeksiantaja Spinefarm Records
Lokakuu 2014
Avainsanat musiikki, äänite, tuotteistaminen, markkinointi
Internet pakotti yleistyessään koko musiikkiteollisuuden tarkastelemaan vallitsevia ra-kenteitaan. Musiikkiäänitteiden myynnin ja markkinoinnin lisäksi myös musiikin kuuntelu siirtyi sähköiseen muotoon. Internetin välityksellä toimivat musiikkipalvelut muokkasivat tapaa, jolla musiikkia kuunnellaan. Nykyään yhä useampi musiikin ku-luttaja suosii albumien sijaan yksittäisiä kappaleita eri artisteilta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten äänitteet tulisi muotoilla ja tuotteistaa siten, et-tä ne sopisivat paremmin tähän muuttuneeseen toimintaympäristöön. Tarkoituksena oli antaa tämän opinnäytetyön toimeksiantajalle Spinefarm Recordsille perspektiiviä äänitteiden tuotteistamiseen sekä yksi vaihtoehtoinen malli äänitteiden julkaisuun.
Tutkimuksessa perehdyttiin siihen, miten äänitteet ja niiden muodostaminen on muut-tunut historian saatossa. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin nykyistä äänitettä tuotteena alan ammattilaisten avulla. Lisäksi pohdittiin, miten äänite kannattaisi muodostaa jat-kossa, jotta se vastaisi nykyistä paremmin vallitsevia kuuntelutottumuksia.
Kävi ilmi, että kuuntelutottumusten muutoksesta huolimatta albumi on yhä toimiva tuotekonsepti. Nykyiset digitaaliset musiikkipalvelut, kuten iTunes, Spotify ja You-Tube kuitenkin mahdollistavat menestyvien ja uskottavien äänitteiden julkaisun myös muussa muodossa kuin albumina.
Eräänä erilaisena julkaisutyylinä tämä työ esittelee mallin, jossa kappaleet nauhoite-taan ja julkaistaan yksitellen eli singleinä mutta julkaistaan myöhemmässä vaiheessa myös albumina. Tällainen tuotantomalli kasvattaa hieman yksittäisten kappaleiden tuotantokuluja, mutta sen etuina voidaan pitää äänitys- ja julkaisuprosessin keveyttä, pienempää sitoutuneen pääoman määrää, tehokkaampaa markkinointia sekä kykyä reagoida olosuhteiden muutoksiin nopeammin.
Liiketoiminnan logistiikka
SUORTTI, NIKO Miten tuotteistaa musiikkiäänite nykyistä kannattavam-min?
Opinnäytetyö 50 sivua + 1 liitesivu
Työn ohjaaja lehtori Marianne Roslund
Toimeksiantaja Spinefarm Records
Lokakuu 2014
Avainsanat musiikki, äänite, tuotteistaminen, markkinointi
Internet pakotti yleistyessään koko musiikkiteollisuuden tarkastelemaan vallitsevia ra-kenteitaan. Musiikkiäänitteiden myynnin ja markkinoinnin lisäksi myös musiikin kuuntelu siirtyi sähköiseen muotoon. Internetin välityksellä toimivat musiikkipalvelut muokkasivat tapaa, jolla musiikkia kuunnellaan. Nykyään yhä useampi musiikin ku-luttaja suosii albumien sijaan yksittäisiä kappaleita eri artisteilta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten äänitteet tulisi muotoilla ja tuotteistaa siten, et-tä ne sopisivat paremmin tähän muuttuneeseen toimintaympäristöön. Tarkoituksena oli antaa tämän opinnäytetyön toimeksiantajalle Spinefarm Recordsille perspektiiviä äänitteiden tuotteistamiseen sekä yksi vaihtoehtoinen malli äänitteiden julkaisuun.
Tutkimuksessa perehdyttiin siihen, miten äänitteet ja niiden muodostaminen on muut-tunut historian saatossa. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin nykyistä äänitettä tuotteena alan ammattilaisten avulla. Lisäksi pohdittiin, miten äänite kannattaisi muodostaa jat-kossa, jotta se vastaisi nykyistä paremmin vallitsevia kuuntelutottumuksia.
Kävi ilmi, että kuuntelutottumusten muutoksesta huolimatta albumi on yhä toimiva tuotekonsepti. Nykyiset digitaaliset musiikkipalvelut, kuten iTunes, Spotify ja You-Tube kuitenkin mahdollistavat menestyvien ja uskottavien äänitteiden julkaisun myös muussa muodossa kuin albumina.
Eräänä erilaisena julkaisutyylinä tämä työ esittelee mallin, jossa kappaleet nauhoite-taan ja julkaistaan yksitellen eli singleinä mutta julkaistaan myöhemmässä vaiheessa myös albumina. Tällainen tuotantomalli kasvattaa hieman yksittäisten kappaleiden tuotantokuluja, mutta sen etuina voidaan pitää äänitys- ja julkaisuprosessin keveyttä, pienempää sitoutuneen pääoman määrää, tehokkaampaa markkinointia sekä kykyä reagoida olosuhteiden muutoksiin nopeammin.