Mindfulnessia muksuille : tietoisuustaitoja muskariin
Kivioja, Saija (2014)
Kivioja, Saija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616985
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän kokeiluani musiikkileikkikouluryhmissäni Helsingin Konservatoriossa keväällä 2014, jolloin tein mindfulness-harjoituksia 4-5 -vuotiaiden lasten ryhmissä kahden kuukauden ajan. Avaan työssäni mindfulnessin käsitettä oleellisilta osiltaan ja selvitän sen taustaa, filosofiaa ja käyttöaiheita yhteiskunnan eri aloilla. Tarkastelen musiikkileikkikoulun opettajan näkökulmasta työssä jaksamisen ongelmia ja pyrin löytämään toimivampia tapoja hallita ryhmän keskittymistä lempeällä, mutta tehokkaalla tavalla. Kerron harjoituksista, joita lasten kanssa tein ja kokemuksista, joita sain. Opinnäytetyöni on lähinnä käytännön toimintakokeilun analyysi. Luin myös useita aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja, joista muutaman esittelen lyhyesti.
Kerään yhteen huomionarvoisia asioita opettajalle, joka haluaa kokeilla omassa lapsiryhmässään vastaavia harjoituksia. Omat kokemukseni tietoisuustaitojen harjoittamisesta musiikkileikkikoulussa olivat positiivisia ja kannustavat itseäni jatkamaan ja kehittämään tällaista lähestymistapaa lasten kanssa työskennellessäni. Työni on suunnattu musiikkileikkikoulun opettajille ja muille lapsiryhmien ohjaajille. Toivon työni tuovan useamman opettajan ulottuville tietoa ja materiaalia mindfulnessin harjoittamisesta opetuksen yhteydessä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja rohkaisevan soveltamaan ideoita yhä uusilla tavoilla.
Liitän työhöni kirjalliset ohjeet harjoituksiin sekä kaksi videota harjoitustilanteesta. Analysoin myös liittämiäni videoita työssäni.
Kerään yhteen huomionarvoisia asioita opettajalle, joka haluaa kokeilla omassa lapsiryhmässään vastaavia harjoituksia. Omat kokemukseni tietoisuustaitojen harjoittamisesta musiikkileikkikoulussa olivat positiivisia ja kannustavat itseäni jatkamaan ja kehittämään tällaista lähestymistapaa lasten kanssa työskennellessäni. Työni on suunnattu musiikkileikkikoulun opettajille ja muille lapsiryhmien ohjaajille. Toivon työni tuovan useamman opettajan ulottuville tietoa ja materiaalia mindfulnessin harjoittamisesta opetuksen yhteydessä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja rohkaisevan soveltamaan ideoita yhä uusilla tavoilla.
Liitän työhöni kirjalliset ohjeet harjoituksiin sekä kaksi videota harjoitustilanteesta. Analysoin myös liittämiäni videoita työssäni.