Kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta Hämeenlinnan perusopetuksessa
Tuomi, Marika (2014)
Tuomi, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717217
Tiivistelmä
Tässä työelämälähtöisessä kvalitatiivisessa opinnäytetyössä kartoitettiin oppilashuoltoryhmien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta Hämeenlinnan perusopetuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin syksyllä 2014 haastattelemalla viiden hämeenlinnalaisen koulun oppilashuollon asiantuntijaa, yhteensä kymmentä henkilöä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten tehostettu tuki toteutuu osana oppilaan kokonaisvaltaista tukemista Hämeenlinnan perusopetuksessa oppilailla, joilla on oman toiminnan ohjauksen pulmia. Tavoitteena oli kerätä oppilashuoltoryhmien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta Hämeenlinnan perusopetuksessa oppilailla, joilla on oman toiminnan ohjauksen pulmia. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa materiaalia Hämeenlinnan kaupungin opetuspalveluille oppilaiden kokonaisvaltaisen ja oikea-aikaisen tukemisen kehittämiseksi.
Haastattelut osoittivat, että tehostettua tukea toteutetaan Hämeenlinnan kouluissa vaihtelevasti. Kartoituksen perusteella luottamuksellinen yhteistyö perheen ja koulun välillä on edellytyksenä oppilaan tukemisen onnistumiselle. Lisäksi moniammatillinen yhteistyö ja henkilökunnan tietotaito vaikuttavat oppilaan saamaan tukeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten tehostettu tuki toteutuu osana oppilaan kokonaisvaltaista tukemista Hämeenlinnan perusopetuksessa oppilailla, joilla on oman toiminnan ohjauksen pulmia. Tavoitteena oli kerätä oppilashuoltoryhmien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta Hämeenlinnan perusopetuksessa oppilailla, joilla on oman toiminnan ohjauksen pulmia. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa materiaalia Hämeenlinnan kaupungin opetuspalveluille oppilaiden kokonaisvaltaisen ja oikea-aikaisen tukemisen kehittämiseksi.
Haastattelut osoittivat, että tehostettua tukea toteutetaan Hämeenlinnan kouluissa vaihtelevasti. Kartoituksen perusteella luottamuksellinen yhteistyö perheen ja koulun välillä on edellytyksenä oppilaan tukemisen onnistumiselle. Lisäksi moniammatillinen yhteistyö ja henkilökunnan tietotaito vaikuttavat oppilaan saamaan tukeen.