Saksalaisiin matkailijoihin kohdistuvien ravintolapalveluiden markkinoinnin kehittäminen
Rytkönen, Silja-Maria (2014)
Rytkönen, Silja-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointitutkimus Happy Hour Restaurants Oy:lle, jonka omistuksessa on Helsingin keskustassa toimivia ravintoloita. Tarkoituksena oli kerätä tietoa Happy Hour Restaurants Oy:lle markkinointisuunnitelman luomiseen saksalaisturistien asiakkuuksien lisäämiseksi. Työn tavoitteina oli selvittää, millaisia palveluja saksalaiset käyttävät matkustaessaan, hankkia tietoa matkanjärjestäjistä, jotka järjestävät matkoja Helsinkiin tai Helsingin kautta, sekä selvittää toimeksiantajan mahdollisia markkinointikanavia kyseisiin matkanjärjestäjiin.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä muodostui matkailusta, markkinoinnista ja markkinointitutkimuksesta. Matkailuun kuuluu matkailualan lisäksi paljon muita toimialoja. Ravintola-alalla toimivat yritykset, kuten Happy Hour Restaurants Oy, voivat esimerkiksi tarjota matkatoimistoille palvelujaan, jotka puolestaan tarjoavat ne asiakkaille paketteina. Näin molemmat osapuolet hyötyvät saamalla kilpailuetua muihin yrityksiin nähden. Yrityksen palvelujen markkinoinnin kannalta on tärkeää ymmärtää kohderyhmän tarpeet ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Markkinointitutkimusta käytetään keskeisenä keinona yritystoiminnan johtamisessa, sillä sen avulla voidaan hoitaa paremmin asiakkuuksia sekä tehdä investointipäätöksiä ja hallita resursseja paremmin.
Työssä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä aineiston keräämiseen. Ensimmäiseksi toteutettiin havainnointi, jonka avulla pyrittiin saamaan tietoa Happy Hour Restaurant Oy:n ravintoloiden nykyisestä asiakaskunnasta ja toimintaympäristöstä. Seuraavaksi tehtiin Visit Helsingin edustajalle teemahaastattelu, jolla pyrittiin selvittämään saksalaisten matkailijoiden määrää ja käyttäytymistä Helsingissä. Myös tieto matkanjärjestäjistä, jotka tuovat saksalaisia turisteja Helsinkiin, kiinnosti. Lopuksi matkanjärjestäjille lähetettiin sähköpostilla kysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään matkanjärjestäjien mielikuvia ja oletuksia saksalaisten turistien mieltymyksistä palveluja käytettäessä sekä tietoa matkanjärjestäjistä. Aineiston pohjalta luotiin lopuksi lista matkanjärjestäjistä, joihin toimeksiantaja voisi mahdollisesti olla yhteydessä.
Haastattelun ja kyselyn tulosten perusteella saksalaiset matkailijat ovat kiinnostuneita luonnosta ja erilaisista aktiviteeteista Helsinkiin matkustaessaan. Ruokakulttuuri kiinnostaa heitä myös, mutta erityisiä toiveita ravintoloiden tarjontaa kohtaan heillä ei kuitenkaan ole. Matkanjärjestäjien toiveet ravintolapalveluiden tarjontaan kohdistuivat pääasiassa ruokailuun. Etenkin monen ruokalajin menuille sekä buffettarjoilulle oli kysyntää. Tulosten perusteella Happy Hour Restaurants Oy voisi pyrkiä liittämään saksalaisten kiinnostusta vastaavia tuotteita omiin palveluihinsa. Toimeksiantaja voisi myös pyrkiä tekemään enemmän yhteistyötä Visit Helsingin kanssa palvelujensa markkinoinnissa. Lisäksi Happy Hour Restaurants Oy voisi osallistua erilaisiin matkailuun liittyviin messuihin ja ottaa suoraan yhteyttä matkanjärjestäjiin. Näiden toimintojen kautta toimeksiantaja pystyisi paremmin kohdistamaan markkinointinsa matkanjärjestäjiin ja myös saavuttamaan saksalaiset matkailijat.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä muodostui matkailusta, markkinoinnista ja markkinointitutkimuksesta. Matkailuun kuuluu matkailualan lisäksi paljon muita toimialoja. Ravintola-alalla toimivat yritykset, kuten Happy Hour Restaurants Oy, voivat esimerkiksi tarjota matkatoimistoille palvelujaan, jotka puolestaan tarjoavat ne asiakkaille paketteina. Näin molemmat osapuolet hyötyvät saamalla kilpailuetua muihin yrityksiin nähden. Yrityksen palvelujen markkinoinnin kannalta on tärkeää ymmärtää kohderyhmän tarpeet ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Markkinointitutkimusta käytetään keskeisenä keinona yritystoiminnan johtamisessa, sillä sen avulla voidaan hoitaa paremmin asiakkuuksia sekä tehdä investointipäätöksiä ja hallita resursseja paremmin.
Työssä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä aineiston keräämiseen. Ensimmäiseksi toteutettiin havainnointi, jonka avulla pyrittiin saamaan tietoa Happy Hour Restaurant Oy:n ravintoloiden nykyisestä asiakaskunnasta ja toimintaympäristöstä. Seuraavaksi tehtiin Visit Helsingin edustajalle teemahaastattelu, jolla pyrittiin selvittämään saksalaisten matkailijoiden määrää ja käyttäytymistä Helsingissä. Myös tieto matkanjärjestäjistä, jotka tuovat saksalaisia turisteja Helsinkiin, kiinnosti. Lopuksi matkanjärjestäjille lähetettiin sähköpostilla kysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään matkanjärjestäjien mielikuvia ja oletuksia saksalaisten turistien mieltymyksistä palveluja käytettäessä sekä tietoa matkanjärjestäjistä. Aineiston pohjalta luotiin lopuksi lista matkanjärjestäjistä, joihin toimeksiantaja voisi mahdollisesti olla yhteydessä.
Haastattelun ja kyselyn tulosten perusteella saksalaiset matkailijat ovat kiinnostuneita luonnosta ja erilaisista aktiviteeteista Helsinkiin matkustaessaan. Ruokakulttuuri kiinnostaa heitä myös, mutta erityisiä toiveita ravintoloiden tarjontaa kohtaan heillä ei kuitenkaan ole. Matkanjärjestäjien toiveet ravintolapalveluiden tarjontaan kohdistuivat pääasiassa ruokailuun. Etenkin monen ruokalajin menuille sekä buffettarjoilulle oli kysyntää. Tulosten perusteella Happy Hour Restaurants Oy voisi pyrkiä liittämään saksalaisten kiinnostusta vastaavia tuotteita omiin palveluihinsa. Toimeksiantaja voisi myös pyrkiä tekemään enemmän yhteistyötä Visit Helsingin kanssa palvelujensa markkinoinnissa. Lisäksi Happy Hour Restaurants Oy voisi osallistua erilaisiin matkailuun liittyviin messuihin ja ottaa suoraan yhteyttä matkanjärjestäjiin. Näiden toimintojen kautta toimeksiantaja pystyisi paremmin kohdistamaan markkinointinsa matkanjärjestäjiin ja myös saavuttamaan saksalaiset matkailijat.