Lasten keskinäisen vuorovaikutuksen lisääminen ohjatulla leikillä vuorohoidossa : leikkikansion alkuunpano vuoropäiväkodin työntekijöille
Laaksonen, Netta; Laine, Salla (2014)
Laaksonen, Netta
Laine, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717112
Tiivistelmä
Kehittämistyömme lähti kiinnostuksesta päiväkotien tarjoamaan vuorohoitoon. Saimme molemmat mahdollisuuden suorittaa kymmenen viikon harjoittelumme sekä työstää opinnäytetyötämme vuorohoitoa tarjoavissa päivähoitoyksiköissä. Harjoittelumme toteutuivat Kaarinan ja Turun päiväkodeissa jaetusti keväällä ja syksyllä 2014. Pohdimme aiheen valintaa yhdessä Kaarinan vuoropäiväkodin kanssa. Vuorohoidon haasteena olevat lasten keskinäiset vuorovaikutussuhteet nousivat lopulta opinnäytetyömme aiheeksi. Päätimme lähestyä valittua aihetta kehittämisen näkökulmasta. Kehittämisen kohteena oli lasten keskinäisen vuorovaikutuksen lisääminen, ja keinoksi valikoitui leikki.
Kehittämistehtävämme oli luoda vuorohoitoa tarjoavan päiväkodin työntekijöille väline, joka omalta osaltaan auttaisi helpottamaan lasten keskinäistä vuorovaikutusta. Työtä tehtiin yhteistyössä harjoittelupaikkojemme, vuoropäivähoitoyksiköiden, työntekijöiden kanssa. Saimme työntekijöiden näkökulmaa ryhmähaastattelujen sekä havainnointi- että palautelomakkeiden avulla. Näiden kautta perehdyimme aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä muihin valmiisiin aineistoihin.
Kehittämistyön tuotos oli leikkikansion alkuunpano. Kansiot tehtiin samalla sisällöllä molempien harjoittelupaikoille. Kansiot sisälsivät meidän osaltamme alkusanat käyttäjälle sekä ohjattavia leikkejä ohjeineen. Ideana oli koota vuorovaikutuksen lisäämiseen hyväksi koettuja leikkejä koko työyhteisön käyttöön. Kansioon valitsemamme leikit perustuivat haastatteluihin, luettuun kirjallisuuteen sekä kokeilevaan toimintaan. Kokosimme kansioon yhdentoista erilaisen leikin ohjeistukset, joihin ei tarvita erikoisia välineitä tai suuria valmisteluja. Kansiot vietiin meidän osaltamme valmiina harjoittelupaikkojen käytettäväksi lokakuussa 2014. Koko prosessin raportti valmistui marraskuussa 2014.
Kehittämistehtävämme oli luoda vuorohoitoa tarjoavan päiväkodin työntekijöille väline, joka omalta osaltaan auttaisi helpottamaan lasten keskinäistä vuorovaikutusta. Työtä tehtiin yhteistyössä harjoittelupaikkojemme, vuoropäivähoitoyksiköiden, työntekijöiden kanssa. Saimme työntekijöiden näkökulmaa ryhmähaastattelujen sekä havainnointi- että palautelomakkeiden avulla. Näiden kautta perehdyimme aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä muihin valmiisiin aineistoihin.
Kehittämistyön tuotos oli leikkikansion alkuunpano. Kansiot tehtiin samalla sisällöllä molempien harjoittelupaikoille. Kansiot sisälsivät meidän osaltamme alkusanat käyttäjälle sekä ohjattavia leikkejä ohjeineen. Ideana oli koota vuorovaikutuksen lisäämiseen hyväksi koettuja leikkejä koko työyhteisön käyttöön. Kansioon valitsemamme leikit perustuivat haastatteluihin, luettuun kirjallisuuteen sekä kokeilevaan toimintaan. Kokosimme kansioon yhdentoista erilaisen leikin ohjeistukset, joihin ei tarvita erikoisia välineitä tai suuria valmisteluja. Kansiot vietiin meidän osaltamme valmiina harjoittelupaikkojen käytettäväksi lokakuussa 2014. Koko prosessin raportti valmistui marraskuussa 2014.