"Hei, Meksikossa on autoja!" : Tutkivaa oppimista viisivuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
Kokko, Iida-Maria; Piirainen, Jonna (2014)
Kokko, Iida-Maria
Piirainen, Jonna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616832
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee tutkivaa oppimista varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää, millaista on tutkiva oppiminen varhaiskasvatuksessa ja millainen on ohjaajan rooli toteutettaessa tutkivaa oppimista. Nämä olivat myös tutkimuskysymyksemme. Opinnäytetyömme voi antaa vinkkejä siihen, miten varhaiskasvatuksessa voitaisiin hyödyntää tutkivaa oppimista.
Teoreettinen viitekehyksemme koostuu varhaiskasvatuksen ja lasten osallisuuden määrittelystä, sekä tutkivan oppimisen teorioista. Lisäksi avaamme toimintaympäristöjen ja osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa ja tutkivassa oppimisessa. Käymme läpi myös tutkivan oppimisen askelmat menetelmän havainnollistamiseksi. Kerromme myös opinnäytetyömme metodologisesta osuudesta ja sen teoriapohjasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin pitämällä yhden päiväkodin viisivuotiaiden lasten ryhmässä viisi toimintapäivää, joiden aikana lapset tutkivat valitsemiaan maita. Tutkimusmenetelminä käytimme havainnointia ja dokumentointia sekä haastatteluja ja sadutusta. Analyysimenetelmämme oli sisällönanalyysi.
Opinnäytetyömme tuloksista ilmeni, että tutkiva oppiminen on hyvin toteutettavissa lasten kanssa. Lapset olivat selkeästi kiinnostuneita tutkimisesta ja he innostuivat siitä. Varhaiskasvatuksessa tutkiva oppiminen on kuitenkin paljon aikuisesta riippuvaista, minkä vuoksi ohjaajan rooli on suuri.
Teoreettinen viitekehyksemme koostuu varhaiskasvatuksen ja lasten osallisuuden määrittelystä, sekä tutkivan oppimisen teorioista. Lisäksi avaamme toimintaympäristöjen ja osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa ja tutkivassa oppimisessa. Käymme läpi myös tutkivan oppimisen askelmat menetelmän havainnollistamiseksi. Kerromme myös opinnäytetyömme metodologisesta osuudesta ja sen teoriapohjasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin pitämällä yhden päiväkodin viisivuotiaiden lasten ryhmässä viisi toimintapäivää, joiden aikana lapset tutkivat valitsemiaan maita. Tutkimusmenetelminä käytimme havainnointia ja dokumentointia sekä haastatteluja ja sadutusta. Analyysimenetelmämme oli sisällönanalyysi.
Opinnäytetyömme tuloksista ilmeni, että tutkiva oppiminen on hyvin toteutettavissa lasten kanssa. Lapset olivat selkeästi kiinnostuneita tutkimisesta ja he innostuivat siitä. Varhaiskasvatuksessa tutkiva oppiminen on kuitenkin paljon aikuisesta riippuvaista, minkä vuoksi ohjaajan rooli on suuri.