Valokuva, -peili jolla on muisti : Omakuva- menetelmä sijaishuoltoon sijoitettujen nuorten kasvun tukemiseksi
Danell, Suvi-Elina (2014)
Danell, Suvi-Elina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616885
Tiivistelmä
Valokuva, -peili jolla on muisti, on kahden nuoren tytön valokuvausmatka itsensä tarkasteluun ja itsensä näkemiseen arvokkaana yksilönä. Tytöt ovat sijaishuoltoon sijoitettuja nuoria, joiden elämän historiasta kumpuaa surua ja käsittelemättömiä tunteita. Omakuva menetelmä aukaisee tytöille mahdollisuuden nähdä itsensä arvokkaana yksilönä ja antaa kasvutukea oman sisäisen voiman, rohkeuden ja lohdun vahvistamana.
Omakuva menetelmä perustuu voimauttavaan valokuvaukseen, jonka avaimena toimii sosiaalipedagoginen dialogi ja vuorovaikutus. Omakuva menetelmässä nuorta kannustetaan osallisuuteen ja itseohjautuvuuteen, nuoren määrittämällä miten hän haluaa tulla kuvatuksi. Kuvaustyöskentelyn mahdollistamiseksi kuvaajan ja nuoren välillä täytyy vallita luottamussuhde, jossa toimii avoin dialogi.
Opinnäytetyöni on laadullinen ja toiminnallinen. Toiminnallisuuteen olen osallistunut itse valokuvaamisen ja valokuvausnäyttelyn järjestämisen myötä. Olen soveltanut omakuva menetelmää voimakuva teemojen kuvaukseen. Tutkimuskysymyksenäni on selvittää miten omakuva menetelmä soveltuu sijaishuoltoon sijoitetun nuoren kanssa tehtäväksi menetelmäksi ja miten nuori hyötyy valokuvaus prosessista. Aineiston keruu tapahtuu valokuvaamisella, havainnoinnilla, nuorten kanssa käymilläni keskusteluilla sekä haastatteluilla.
Prosessiin osallistui kaksi nuorta, joten molempien kokemukset ja kasvu oli omakohtaista ja erilaista. Havainnointiani tuki nuorilta saamani haastattelujen vastaukset. Opinnäytetyön vaikuttavuuden tulokset ovat epäselvät, johon vaikuttavat ristiriitaiset havainnot minun ja perhekodin työntekijöiden välillä. Sen sijaan tekemiäni havaintoja tukee nuorten kanssa käymäni loppuhaastattelu. Heiltä tulleet vastaukset osoittavat kuinka valokuvaus menetelmä, sosiaalipedagoginen osallistaminen ja itseohjautuvuuteen ohjaaminen ovat nuorille kokemuksellisia asioita. Ammatillinen kehittymien prosessissa osoittaa, että luovat menetelmät ovat soveltuvia menetelmiä sosionomille (AMK).
Omakuva menetelmä perustuu voimauttavaan valokuvaukseen, jonka avaimena toimii sosiaalipedagoginen dialogi ja vuorovaikutus. Omakuva menetelmässä nuorta kannustetaan osallisuuteen ja itseohjautuvuuteen, nuoren määrittämällä miten hän haluaa tulla kuvatuksi. Kuvaustyöskentelyn mahdollistamiseksi kuvaajan ja nuoren välillä täytyy vallita luottamussuhde, jossa toimii avoin dialogi.
Opinnäytetyöni on laadullinen ja toiminnallinen. Toiminnallisuuteen olen osallistunut itse valokuvaamisen ja valokuvausnäyttelyn järjestämisen myötä. Olen soveltanut omakuva menetelmää voimakuva teemojen kuvaukseen. Tutkimuskysymyksenäni on selvittää miten omakuva menetelmä soveltuu sijaishuoltoon sijoitetun nuoren kanssa tehtäväksi menetelmäksi ja miten nuori hyötyy valokuvaus prosessista. Aineiston keruu tapahtuu valokuvaamisella, havainnoinnilla, nuorten kanssa käymilläni keskusteluilla sekä haastatteluilla.
Prosessiin osallistui kaksi nuorta, joten molempien kokemukset ja kasvu oli omakohtaista ja erilaista. Havainnointiani tuki nuorilta saamani haastattelujen vastaukset. Opinnäytetyön vaikuttavuuden tulokset ovat epäselvät, johon vaikuttavat ristiriitaiset havainnot minun ja perhekodin työntekijöiden välillä. Sen sijaan tekemiäni havaintoja tukee nuorten kanssa käymäni loppuhaastattelu. Heiltä tulleet vastaukset osoittavat kuinka valokuvaus menetelmä, sosiaalipedagoginen osallistaminen ja itseohjautuvuuteen ohjaaminen ovat nuorille kokemuksellisia asioita. Ammatillinen kehittymien prosessissa osoittaa, että luovat menetelmät ovat soveltuvia menetelmiä sosionomille (AMK).