Markkinoiden digitalisoituminen viihteen alalla
Hänninen, Henri (2014)
Hänninen, Henri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516774
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisuuden vaikutusta perinteisiin fyysisten tuotteiden markkinoihin viihteen alalla. Tarkoituksena oli tutkia miten kuluttajat näkevät digitaali-set palvelut ja miten hyvin ne on mahdollisesti omaksuttu osaksi arkipäivää. Tarkoituksena oli samalla kartoittaa miksi palveluita käytetään, mitä ominaisuuksia arvostetaan ja mitä kaivataan. Tutkimuksen pohjalta pyrittiin vastaamaan kysymykseen ovat digitaaliset jakelukanavat nousseet yhtä suureen tai jopa suurempaan asemaan kuin perinteiset fyysiset tuotteet ja kanavat.
Työn teoriaosuudessa keskitytään palveluiden teoriaan, kuluttajakäyttäytymiseen sekä digitaaliseen jakeluun ja sen eri nykymuotoihin. Teoriaosuuden eri vaiheissa on paino-tettu digitaalisuuden merkitystä ja muutoksia perinteisiin näkökulmiin sen tuomien muutosten myötä. Itse digitaaliset palvelut on esitelty eri viihteenalojen musiikin, elo-kuvien ja pelien suurimpien tekijöiden Spotifyin, Netflixin ja Steamin toimesta.
Empiirinen osuus työssä toteutettiin survey- kyselynä kvantitatiivisena tutkimuksena kevään 2014 aikana. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja kyselyyn haettiin henkilöitä ikäväliltä 18-40, jotka olivat mahdollisia digitaalisten palveluiden käyttäjiä. Tutkimuk-sella pyrittiin selvittämään miten merkittävässä asemassa digitaaliset palvelut ovat fyysi-siin kanaviin nähden ja miksi niitä käytetään.
Tutkimustulosten perusteella vahvistettiin digitaalisuuden merkittävä asema viihde-markkinoilla ja digitaalisuuden kasvava vaikutus fyysisten tuotteiden myyntiin ja kivijal-kakauppojen asemaan. Tulosten perusteella selvitettiin myös mitkä ominaisuudet saavat kuluttajat käyttämään eri palveluita ja mitä palveluita yleisesti käytetään aktiivisesti. Tutkimustulokset osoittivat myös syitä yleisiin myyntilukujen muutoksiin digitaalisten palveluiden tulon myötä.
Työn teoriaosuudessa keskitytään palveluiden teoriaan, kuluttajakäyttäytymiseen sekä digitaaliseen jakeluun ja sen eri nykymuotoihin. Teoriaosuuden eri vaiheissa on paino-tettu digitaalisuuden merkitystä ja muutoksia perinteisiin näkökulmiin sen tuomien muutosten myötä. Itse digitaaliset palvelut on esitelty eri viihteenalojen musiikin, elo-kuvien ja pelien suurimpien tekijöiden Spotifyin, Netflixin ja Steamin toimesta.
Empiirinen osuus työssä toteutettiin survey- kyselynä kvantitatiivisena tutkimuksena kevään 2014 aikana. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja kyselyyn haettiin henkilöitä ikäväliltä 18-40, jotka olivat mahdollisia digitaalisten palveluiden käyttäjiä. Tutkimuk-sella pyrittiin selvittämään miten merkittävässä asemassa digitaaliset palvelut ovat fyysi-siin kanaviin nähden ja miksi niitä käytetään.
Tutkimustulosten perusteella vahvistettiin digitaalisuuden merkittävä asema viihde-markkinoilla ja digitaalisuuden kasvava vaikutus fyysisten tuotteiden myyntiin ja kivijal-kakauppojen asemaan. Tulosten perusteella selvitettiin myös mitkä ominaisuudet saavat kuluttajat käyttämään eri palveluita ja mitä palveluita yleisesti käytetään aktiivisesti. Tutkimustulokset osoittivat myös syitä yleisiin myyntilukujen muutoksiin digitaalisten palveluiden tulon myötä.