SATUKIRJAN SANKARIT : voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmät lapsen itsetunnon tukena
Retva, Sari (2014)
Retva, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316328
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Retva, Sari. Satukirjan sankarit – voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmät lapsen itsetunnon tukena. Järvenpää. Syksy 2014. 41 s. Yksi liite. Diakonia ammattikorkeakoulu, Järvenpään toimipaikka, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) – kirkon varhaiskasvatuksenohjaaja, lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli soveltaa voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmiä lapsen yksilöllisessä huomioimisessa sekä näin myös tukea lapsen itsetunnon ja itsearvostuksen kehittymistä. Tämän työtavan avulla varhaiskasvattajan on mahdollista oppia tuntemaan lapsi paremmin. Käyttämällä tätä lapsen syvempää tuntemustaan kasvatuskumppanuuden tukena, kasvattajat voivat parantaa varhaiskasvatuksen laatua entisestään.
Satukirjan sankarit -projekti toteutettiin espoolaisessa päiväkodissa 5-vuotiaiden lasten kanssa. Heitä sadutettiin ja sen jälkeen tehtiin kuvitus heidän satuihinsa voimauttavan valokuvauksen menetelmällä. Projektin aikana kiinnitettiin erityistä huomiota työtavan käytännön soveltuvuuteen. Toiminta toteutettiin huomioiden lapsiryhmän muu toiminta sekä kasvatusvastuullisten aikuisten suhdelukujen säilyminen vaaditulla tasolla ryhmässä.
Johtopäätökseksi saatiin, että voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen yh-distäminen on toimivaa varhaiskasvatuksen arjessa. Sen toteuttamiseen ei tar-vita erityisiä järjestelyjä lapsiryhmässä tai aikuisten kesken, sillä sitä voidaan toteuttaa arjen toiminnan lomassa. Toimivin ratkaisu työtavan hyödyntämisessä olisi omahoitajuuden huomioiminen, jolloin yksi varhaiskasvattaja käyttäisi työtapaa hänelle nimettyjen lasten kanssa projektina toimintavuoden aikana. Samalla tavalla menetelmää voidaan mahdollisesti hyödyntää myös seurakunnan varhaiskasvatuksen piirissä.
Asiasanat: voimauttava valokuvaus, sadutus, varhaiskasvatus, itsetunto, vuorovaikutus
Retva, Sari. Satukirjan sankarit – voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmät lapsen itsetunnon tukena. Järvenpää. Syksy 2014. 41 s. Yksi liite. Diakonia ammattikorkeakoulu, Järvenpään toimipaikka, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) – kirkon varhaiskasvatuksenohjaaja, lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli soveltaa voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmiä lapsen yksilöllisessä huomioimisessa sekä näin myös tukea lapsen itsetunnon ja itsearvostuksen kehittymistä. Tämän työtavan avulla varhaiskasvattajan on mahdollista oppia tuntemaan lapsi paremmin. Käyttämällä tätä lapsen syvempää tuntemustaan kasvatuskumppanuuden tukena, kasvattajat voivat parantaa varhaiskasvatuksen laatua entisestään.
Satukirjan sankarit -projekti toteutettiin espoolaisessa päiväkodissa 5-vuotiaiden lasten kanssa. Heitä sadutettiin ja sen jälkeen tehtiin kuvitus heidän satuihinsa voimauttavan valokuvauksen menetelmällä. Projektin aikana kiinnitettiin erityistä huomiota työtavan käytännön soveltuvuuteen. Toiminta toteutettiin huomioiden lapsiryhmän muu toiminta sekä kasvatusvastuullisten aikuisten suhdelukujen säilyminen vaaditulla tasolla ryhmässä.
Johtopäätökseksi saatiin, että voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen yh-distäminen on toimivaa varhaiskasvatuksen arjessa. Sen toteuttamiseen ei tar-vita erityisiä järjestelyjä lapsiryhmässä tai aikuisten kesken, sillä sitä voidaan toteuttaa arjen toiminnan lomassa. Toimivin ratkaisu työtavan hyödyntämisessä olisi omahoitajuuden huomioiminen, jolloin yksi varhaiskasvattaja käyttäisi työtapaa hänelle nimettyjen lasten kanssa projektina toimintavuoden aikana. Samalla tavalla menetelmää voidaan mahdollisesti hyödyntää myös seurakunnan varhaiskasvatuksen piirissä.
Asiasanat: voimauttava valokuvaus, sadutus, varhaiskasvatus, itsetunto, vuorovaikutus