Ahdistuneisuusoireisten asiakkaiden kirjallinen potilasohjaus
Seppälä, Marika; Vaarala, Jutta (2014)
Seppälä, Marika
Vaarala, Jutta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316305
Tiivistelmä
Seppälä, Marika ja Vaarala, Jutta. Ahdistuneisuusoireisten asiakkaiden kirjallinen potilasohjaus. Diak Etelä, Helsinki, Syksy 2014, 40 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Uudenmaan kunnan päihde – ja psykiatrisen työryhmän kanssa, joka koostuu seitsemästä sairaanhoitajasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista kirjallista potilasohjausta yhteistyökunnan päihde – ja psykiatrisen työryhmän ahdistuneisuusoireiset asiakkaat saavat. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena avoimella kyselylomakkeella. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten kirjallista potilasohjausta tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Tutkimusaineisto koostui kymmenestä kyselylomakkeesta. Kyselyyn vastaajat olivat yhteistyökunnan päihde – psykiatrisen työryhmän asiakkaita, jotka kärsivät ahdistuneisuusoireista. Kaikki vastaajat olivat yli 18-vuotiaita yhteistyökunnan asukkaita.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että ahdistuneisuusoireisille asiakkaille tulisi kirjallisen potilasohjauksen sijaan antaa suullista potilasohjausta. Kyselyyn vastaajat olivat kokeneet suullisen potilasohjauksen hyödyllisemmäksi kuin kirjallisen potilasohjauksen. Lisäksi vastaajien oli ollut vaikea keskittyä kirjalliseen potilasohjaukseen. Hyödylliseksi kirjalliseksi potilasohjaukseksi vastaajat olivat kokeneet lyhyen ja ytimekkään materiaalin. Lisää kirjallista potilasohjausta vastaajat olisivat toivoneet lääkityksestä, erilaisista vertaistuen mahdollisuuksista sekä luotettavista internet-lähteistä.
Asiasanat: ahdistuneisuushäiriöt, potilasohjaus, kvalitatiivinen tutkimus, kyselytutkimus
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Uudenmaan kunnan päihde – ja psykiatrisen työryhmän kanssa, joka koostuu seitsemästä sairaanhoitajasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista kirjallista potilasohjausta yhteistyökunnan päihde – ja psykiatrisen työryhmän ahdistuneisuusoireiset asiakkaat saavat. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena avoimella kyselylomakkeella. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten kirjallista potilasohjausta tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Tutkimusaineisto koostui kymmenestä kyselylomakkeesta. Kyselyyn vastaajat olivat yhteistyökunnan päihde – psykiatrisen työryhmän asiakkaita, jotka kärsivät ahdistuneisuusoireista. Kaikki vastaajat olivat yli 18-vuotiaita yhteistyökunnan asukkaita.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että ahdistuneisuusoireisille asiakkaille tulisi kirjallisen potilasohjauksen sijaan antaa suullista potilasohjausta. Kyselyyn vastaajat olivat kokeneet suullisen potilasohjauksen hyödyllisemmäksi kuin kirjallisen potilasohjauksen. Lisäksi vastaajien oli ollut vaikea keskittyä kirjalliseen potilasohjaukseen. Hyödylliseksi kirjalliseksi potilasohjaukseksi vastaajat olivat kokeneet lyhyen ja ytimekkään materiaalin. Lisää kirjallista potilasohjausta vastaajat olisivat toivoneet lääkityksestä, erilaisista vertaistuen mahdollisuuksista sekä luotettavista internet-lähteistä.
Asiasanat: ahdistuneisuushäiriöt, potilasohjaus, kvalitatiivinen tutkimus, kyselytutkimus