Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n (Xamk) tulevien verkkosivujen pohjakartoitus
Taina, Marika (2014)
Taina, Marika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316352
Tiivistelmä
1.1.2017 Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Mikkelin ammattikorkeakoulu fuusioituvat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluksi. Uusi korkeakoulu tarvitsee uudet internetsivut.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kartoittaa nykyisten Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulujen verkkosivujen parhaat sisällöt ja kehitystoiveet sekä tutkia, millaiset uuden yhteisen Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n (Xamk) uudet verkkosivut voisivat olla.
Työhön liittyvän verkkokyselyn kohderyhmänä olivat Kyamk.fi- ja Mamk.fi-sivusto-jen kävijät. Kesällä 2014 molemmilla verkkosivuilla avoinna olleen kvantitatiivisen kyselytutkimuksen aineisto kerättiin ja analysoitiin Webropol-kyselyohjelmistolla. Työssä on myös pieni laadullinen osuus, joka toteutettiin sähköpostihaastatteluilla. Haastateltavina olivat verkkosivuprojekteihin erikoistunut konsultti sekä hakijapalvelujen edustajia.
Kyselytutkimukseen saatiin sata vastausta, joista suurin osa (72 %) oli sivustojen sisäisiltä käyttäjiltä. Tämä osoittaa selkeästi, että nykyisillä verkkosivuilla on eniten sisäistä käyttöä. Uudet sivut kohdistetaan kuitenkin pääasiassa ulkopuolisille tiedonhakijoille, joten edessä on iso kulttuurinen muutos. Tässä verkkosivuprojektissa on hyvä huomioida myös käyttäjäkeskeinen suunnittelu, mobiilikäyttö, responsiivisuus, saavutettavuus, päätelaiteriippumattomuus, käytettävyys, helppo ylläpidettävyys sekä erityisesti verkkosisältöjen kirjoittaminen.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kartoittaa nykyisten Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulujen verkkosivujen parhaat sisällöt ja kehitystoiveet sekä tutkia, millaiset uuden yhteisen Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n (Xamk) uudet verkkosivut voisivat olla.
Työhön liittyvän verkkokyselyn kohderyhmänä olivat Kyamk.fi- ja Mamk.fi-sivusto-jen kävijät. Kesällä 2014 molemmilla verkkosivuilla avoinna olleen kvantitatiivisen kyselytutkimuksen aineisto kerättiin ja analysoitiin Webropol-kyselyohjelmistolla. Työssä on myös pieni laadullinen osuus, joka toteutettiin sähköpostihaastatteluilla. Haastateltavina olivat verkkosivuprojekteihin erikoistunut konsultti sekä hakijapalvelujen edustajia.
Kyselytutkimukseen saatiin sata vastausta, joista suurin osa (72 %) oli sivustojen sisäisiltä käyttäjiltä. Tämä osoittaa selkeästi, että nykyisillä verkkosivuilla on eniten sisäistä käyttöä. Uudet sivut kohdistetaan kuitenkin pääasiassa ulkopuolisille tiedonhakijoille, joten edessä on iso kulttuurinen muutos. Tässä verkkosivuprojektissa on hyvä huomioida myös käyttäjäkeskeinen suunnittelu, mobiilikäyttö, responsiivisuus, saavutettavuus, päätelaiteriippumattomuus, käytettävyys, helppo ylläpidettävyys sekä erityisesti verkkosisältöjen kirjoittaminen.