Kuvallinen valintataulu osallisuuden edistäjänä varhaiskasvatuksessa
Liljeroos, Marjo; Hattunen, Tiina (2014)
Liljeroos, Marjo
Hattunen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111515709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111515709
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on kuvallinen valintataulu osallisuuden edistäjänä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuvallinen valintataulu pedagogiseksi työvälineeksi varhaiskasvatukseen ja valintataulun käyttöopas. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää lasten osallisuutta vuorovaikutuksen kautta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalvelut ja se toteutettiin yhteistyössä Patomäen ryhmäperhepäiväkodin lasten ja kasvattajien kanssa.
Opinnäytetyö koostui neljästä vaiheesta: suunnittelu, toteutus, arviointi sekä raportointi. Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden ja valintataulun käyttämisestä tehdyt havainnot, kyselyhaastattelut valintataulun käyttämisestä sekä yhteistyökumppanin arvioinnin toteutuksesta.
Tuloksen mukaan valintataulun käyttö on parantanut Patomäen ryhmäperhe- päiväkodin arjen sujuvuutta. Valintataulun käytön avulla lapset ovat pystyneet tekemään itsenäisiä omia valintoja. Taulun myötä lapset sitoutuivat valittuun tekemiseen ja toiminnasta tuli pitkäkestoisempaa. Tuloksista päätellen valintataulu koettiin hyväksi työvälineeksi varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostui neljästä vaiheesta: suunnittelu, toteutus, arviointi sekä raportointi. Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden ja valintataulun käyttämisestä tehdyt havainnot, kyselyhaastattelut valintataulun käyttämisestä sekä yhteistyökumppanin arvioinnin toteutuksesta.
Tuloksen mukaan valintataulun käyttö on parantanut Patomäen ryhmäperhe- päiväkodin arjen sujuvuutta. Valintataulun käytön avulla lapset ovat pystyneet tekemään itsenäisiä omia valintoja. Taulun myötä lapset sitoutuivat valittuun tekemiseen ja toiminnasta tuli pitkäkestoisempaa. Tuloksista päätellen valintataulu koettiin hyväksi työvälineeksi varhaiskasvatuksessa.