Oppimisympäristön tilaratkaisut : case: Lahden ammattikorkeakoulu, Niemen kampus
Heinonen, Janne (2014)
Heinonen, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215494
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tilaratkaisuja Lahden ammattikorkeakoulun tulevan Niemen kampusalueen tarpeisiin. Alueelle syntyvien uudisrakennusten mittasuhteet halutaan pitää mahdollisimman kompakteina, mutta rakennusten tulee kuitenkin toimia opetuskäytössä vähintään yhtä hyvin kuin aiemmat oppilaitoksen käytössä olleet tilat. Työn merkittävin päämäärä olikin selvittää eri opetustilatyyppien optimaalinen määräsuhde sekä yksittäisten opetustilojen järkevin mitoitus.
Työhön liittyvässä tutkimuksessa on sekä määrällisiä että laadullisia piirteitä. Oppilaitoksen nykyisten tilojen käyttöä ja ominaisuuksia havainnoitiin useaan otteeseen, jotta tiloista saataisiin hyvä kokonaiskuva. Oppilaitoksen opinnäytetyön tekoa varten tarjoamien opetusryhmäkokotietojen, tilasuunnittelun teoriaa käsittelevän aineiston sekä opintojaksokuvausten perusteella laskettiin mahdollisimman tarkasti se teoreettinen tilantarve, joka syntyy vuoden 2013 kevätlukukauden tilannetta vastaavasta ammattikorkeakoulun koulutustoiminnasta.
Tutkimuksessa läpikäytiin noin 28 000 tunnin edestä oppilaitoksen työjärjestyksiä, jotta pystyttiin selvittämään mitä eri tiloja tietty opintojaksototeutus hyödyntää ja kuinka paljon. Kaikki tutkimuksessa saadut tiedot yhdistämällä saatiin oppilaitoksen tilankäytöstä hyvä kokonaiskuva, jonka perusteella valmiit tilaratkaisuehdotukset voitiin luoda.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tilaratkaisuehdotus sisältää tiedon optimaalises-ta opetustilatyyppien ja -kokojen jakaumasta teorialuokkien ja atk-tilojen osalta. Se kattaa noin 6 800 neliömetriä luokkatiloille, laboratorioille ja pajatiloille varattua tilaa.
Työhön liittyvässä tutkimuksessa on sekä määrällisiä että laadullisia piirteitä. Oppilaitoksen nykyisten tilojen käyttöä ja ominaisuuksia havainnoitiin useaan otteeseen, jotta tiloista saataisiin hyvä kokonaiskuva. Oppilaitoksen opinnäytetyön tekoa varten tarjoamien opetusryhmäkokotietojen, tilasuunnittelun teoriaa käsittelevän aineiston sekä opintojaksokuvausten perusteella laskettiin mahdollisimman tarkasti se teoreettinen tilantarve, joka syntyy vuoden 2013 kevätlukukauden tilannetta vastaavasta ammattikorkeakoulun koulutustoiminnasta.
Tutkimuksessa läpikäytiin noin 28 000 tunnin edestä oppilaitoksen työjärjestyksiä, jotta pystyttiin selvittämään mitä eri tiloja tietty opintojaksototeutus hyödyntää ja kuinka paljon. Kaikki tutkimuksessa saadut tiedot yhdistämällä saatiin oppilaitoksen tilankäytöstä hyvä kokonaiskuva, jonka perusteella valmiit tilaratkaisuehdotukset voitiin luoda.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tilaratkaisuehdotus sisältää tiedon optimaalises-ta opetustilatyyppien ja -kokojen jakaumasta teorialuokkien ja atk-tilojen osalta. Se kattaa noin 6 800 neliömetriä luokkatiloille, laboratorioille ja pajatiloille varattua tilaa.