Aluksen päällikön, luotsin ja muiden luotsaustapahtuman toimijoiden roolien ja vastuiden vaikutus merenkulun turvallisuuteen
Wederhorn, Titta (2014)
Wederhorn, Titta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110615312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110615312
Tiivistelmä
Luotsaustoiminnalla on huomattava merkitys merenkulun turvallisuuden varmistamisessa. Onnettomuustutkintakeskuksen tekemien turvallisuustutkintojen perusteella yksi suurimmista osaltaan vaikuttaneista syistä luotsaustapahtuman aikana sattuneisiin karilleajoihin ja yhteentörmäyksiin on rooli- ja vastuujaon epätietoisuus.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luotsaustapahtuman eri toimijoiden roolien ja vastuiden vaikutus merenkulun turvallisuuteen. Määräysten mukainen rooli- ja vastuujako selvitettiin olemassa olevan kirjallisuuden sekä kansainvälisten ja kotimaisten Suomessa noudatettavien säädösten ja ohjeiden pohjalta. Käytännön rooli- ja vastuujako selvitettiin teemahaastatteluiden ja tilannehavainnointien perusteella.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että onnistuessaan luotsaustapahtuman toimijoiden rooli- ja vastuujako lisää merenkulun turvallisuutta, mutta epäonnistuessaan mahdollisesti heikentää sitä. Olemassa olevasta rooli- ja vastuujaon sääntelystä huolimatta nykyinen jako ei ole selvä kaikille toimijoille, mikä johtuu luotsaustyön puutteellisesta määrittelystä ja yksilöiden asennoitumisesta.
Luotsaustapahtuman turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa tietoisuutta lisäämällä ja yhteistyötä korostavan koulutuksen avulla, mikäli yksilöillä on oikea tahtotila ja motivaatio muuttaa asioita turvallisempaan suuntaan.Turvallisuus vaatii yksilöosaamista, mutta loppujen lopuksi turvallisuus on aina yhteistyötä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luotsaustapahtuman eri toimijoiden roolien ja vastuiden vaikutus merenkulun turvallisuuteen. Määräysten mukainen rooli- ja vastuujako selvitettiin olemassa olevan kirjallisuuden sekä kansainvälisten ja kotimaisten Suomessa noudatettavien säädösten ja ohjeiden pohjalta. Käytännön rooli- ja vastuujako selvitettiin teemahaastatteluiden ja tilannehavainnointien perusteella.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että onnistuessaan luotsaustapahtuman toimijoiden rooli- ja vastuujako lisää merenkulun turvallisuutta, mutta epäonnistuessaan mahdollisesti heikentää sitä. Olemassa olevasta rooli- ja vastuujaon sääntelystä huolimatta nykyinen jako ei ole selvä kaikille toimijoille, mikä johtuu luotsaustyön puutteellisesta määrittelystä ja yksilöiden asennoitumisesta.
Luotsaustapahtuman turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa tietoisuutta lisäämällä ja yhteistyötä korostavan koulutuksen avulla, mikäli yksilöillä on oikea tahtotila ja motivaatio muuttaa asioita turvallisempaan suuntaan.Turvallisuus vaatii yksilöosaamista, mutta loppujen lopuksi turvallisuus on aina yhteistyötä.