Fleksopainoyksikön kehittäminen
Humalamäki, Juuso; Hatavara, Lauri (2014)
Humalamäki, Juuso
Hatavara, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515236
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle. Tavoitteena oli kehittää paperilaboratorion RK-pilotkoneen fleksopainoyksikköä. Fleksopainoyksikköön tuli hankkia uusi painolaatta ongelmia aiheuttaneen vanhan laatan tilalle. Painolaatta suunniteltiin koulutusohjelman tarpeisiin ja sisäänajettiin toimivien ajotapojen löytämiseksi. Koeajoissa ongelmia aiheuttivat häiriöt painojäljessä, paperiradan huono hallittavuus ja erityisesti radan kulkeutuminen reunaan.
Painolaatta suunniteltiin ja teetettiin TAMKin graafisen suunnittelijan Anne Aution ja Flexolahti Oy:n kanssa. Painolaatan sisäänajossa esiintynyt radan huono ajettavuus saatiin osittain hallintaan kokeilemalla erilaisia radan nopeuksia ja nopeussuhteita sekä kiinnirullauksen paineen asetusarvoja. Paperirata saatiin kulkemaan riittävän stabiilisti painoprosessia varten. Painolaatan painokuvio koostui kahdesta eri linjatiheydellä toteutetusta symmetrisestä kuviosta, joista toiseen saatiin hyvä painatustulos käyttämällä matalaviskoottista painoväriä ja suuria nippipaineita. Suuremman linjatiheyden painokuvion häiriöitä ei saatu poistumaan. Fleksopainoyksiköllä voidaan kuitenkin nyt suorittaa oppilastöitä.
Fleksopainoyksikköön jäi vielä kehitettävää, mikäli se halutaan ulkopuoliseen tutkimuskäyttöön. Painolaatassa tulisi olla tunnetuilla sävyillä toteutettuja kenttiä, jotka helpottavat painotulosten vertailua. Laatta tulisi myös asentaa asiaankuuluvalla laitteistolla. RK-pilotkone vaatii mekaanista kunnossapitoa, kuten laakerien, voimansiirron ja telojen linjauksien tarkistamista. Paperilaboratorioon tulisi hankkia erilaisia pilotkoneeseen sopivia papereita.
Painolaatta suunniteltiin ja teetettiin TAMKin graafisen suunnittelijan Anne Aution ja Flexolahti Oy:n kanssa. Painolaatan sisäänajossa esiintynyt radan huono ajettavuus saatiin osittain hallintaan kokeilemalla erilaisia radan nopeuksia ja nopeussuhteita sekä kiinnirullauksen paineen asetusarvoja. Paperirata saatiin kulkemaan riittävän stabiilisti painoprosessia varten. Painolaatan painokuvio koostui kahdesta eri linjatiheydellä toteutetusta symmetrisestä kuviosta, joista toiseen saatiin hyvä painatustulos käyttämällä matalaviskoottista painoväriä ja suuria nippipaineita. Suuremman linjatiheyden painokuvion häiriöitä ei saatu poistumaan. Fleksopainoyksiköllä voidaan kuitenkin nyt suorittaa oppilastöitä.
Fleksopainoyksikköön jäi vielä kehitettävää, mikäli se halutaan ulkopuoliseen tutkimuskäyttöön. Painolaatassa tulisi olla tunnetuilla sävyillä toteutettuja kenttiä, jotka helpottavat painotulosten vertailua. Laatta tulisi myös asentaa asiaankuuluvalla laitteistolla. RK-pilotkone vaatii mekaanista kunnossapitoa, kuten laakerien, voimansiirron ja telojen linjauksien tarkistamista. Paperilaboratorioon tulisi hankkia erilaisia pilotkoneeseen sopivia papereita.