Sähköenergian hinnoittelu - Profiilihintojen ennustettavuuden tarkastelu kannattavan myynnin varmistamiseksi
Kokko, Kirsi (2014)
Kokko, Kirsi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella mahdollisuutta luoda ennustemalli profiilikustannusten ennakointia varten kannattavan marginaalitason löytämiseksi ja siten kannattavan sähköenergian myynnin varmistamiseksi. Tässä työssä laskettiin ja tarkasteltiin eri ajanjaksoille toimiala- ja asiakaskohtaisia toteutuneita profiilihintoja, jotka realisoituvat sähkönmyyjälle profiilikustannuksina aiheuttaen profiiliriskin.
Opinnäytetyö rajattiin toteutuneiden toimiala- ja asiakaskohtaisten profiilihintojen laskentaan ja tarkasteluun vuosien 2010 - 2013 ajalta toteutuneiden sähkön kulutustietojen ja toteutuneiden Suomen hinta-alueen hintojen perusteella. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena tilastollisin menetelmin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aikasarja-analyysiä.
Saatujen tulosten ja niissä todetun hajonnan perusteella, ennusteen laatiminen profiilihintojen tasosta toimialakohtaisesti on lähes mahdotonta. Profiilihintojen vaihtelut ovat olleet suuria toimialakohtaisissa ryhmissä eri ajanjaksoille laskettuina ja varsinkin eri vuosien välillä. Tulokset tukevat ajatusta asiakaskohtaisesta tai käyttöpaikkakohtaisesta hinnoittelusta siten, että profiilihinta huomioidaan hinnoittelussa erillisenä osana, ei marginaaliin sisällytettynä.
Opinnäytetyö rajattiin toteutuneiden toimiala- ja asiakaskohtaisten profiilihintojen laskentaan ja tarkasteluun vuosien 2010 - 2013 ajalta toteutuneiden sähkön kulutustietojen ja toteutuneiden Suomen hinta-alueen hintojen perusteella. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena tilastollisin menetelmin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aikasarja-analyysiä.
Saatujen tulosten ja niissä todetun hajonnan perusteella, ennusteen laatiminen profiilihintojen tasosta toimialakohtaisesti on lähes mahdotonta. Profiilihintojen vaihtelut ovat olleet suuria toimialakohtaisissa ryhmissä eri ajanjaksoille laskettuina ja varsinkin eri vuosien välillä. Tulokset tukevat ajatusta asiakaskohtaisesta tai käyttöpaikkakohtaisesta hinnoittelusta siten, että profiilihinta huomioidaan hinnoittelussa erillisenä osana, ei marginaaliin sisällytettynä.