Kouluhyvinvointia parantamassa : Hyveisiin pohjautuvan toimintamallin kehittäminen
Vartiainen, Anri (2014)
Vartiainen, Anri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimintamalli, jonka avulla voidaan parantaa oppilaiden kouluhyvinvointia. Menetelminä opinnäytetyössä yhdistin The Virtues Project™ -toimintamallin ja sadutuksen. Yhdessä käytettynä nämä menetelmät lisäävät oppilaiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia sekä kehittävät oppilaiden tunnetaitoja. Osallisuus, yhteisöllisyys ja tunnetaidot ovat hyvin merkittäviä tekijöitä kouluhyvinvoinnin kokemuksen kannalta. Uusi opetussuunnitelma on tällä hetkellä luonnosteltavana. Kyseisessä opetussuunnitelmassa korostuu erilaiset arvoperiaatteet, joiden toteuttamiseksi tullaan tarvitsemaan uusia välineitä, jollaiseksi tämä opinnäytetyö soveltuu. Opinnäytetyön työelämänkumppanina toimi ensimmäisen luokan opettaja, joka työskentelee pääkaupunkiseudulla noin 100 oppilaan alakoulussa. Koulu valikoitui opinnäytetyön yhteistyökumppaniksi sillä perusteella, että siellä on ollut jo muutamien vuosien ajan käytössä hyveisiin perustuva The Virtues Project™ -toimintamalli. Tämä opinnäytetyö on monimuotoinen. Työ koostuu kouluhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden ja työhön liittyvien käsitteiden määrittelystä, työssä käytettyjen menetelmien tarkemmista kuvauksista, opinnäytetyön prosessin kulusta sekä tekemistäni johtopäätöksistä. Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä työelämänkumppanin kanssa ensimmäisen luokan oppilaille oppitunteja, joiden sisällöt perustuivat hyveisiin, The Virtues Project™ -toimintamallin mukaisesti. Oppitunteja järjestettiin kerran kuukaudessa, viiden kuukauden ajan. Oppituntien jälkeen luokan oppilaat sadutettiin pareittain, aihesadutuksen keinoin. Sadutus valittiin tarinankeruun välineeksi, sillä se itsessään on osallisuutta lisäävä menetelmä. Sadutuksen lisäksi oppilaat kuvittivat omia tarinoitaan. Piirroksista ja saduista oppilaille tehtiin kirja. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että käsitteiden teorioihin ja luokan opettajan subjektiiviseen kokemukseen perustuen oppituntien sisällöt olivat oppilaita osallistavia, yhteisöllisyyttä lisääviä ja tunnetaitoja kehittäviä. Oppilaiden osallisuus lisääntyi siten, että heitä otettiin mukaan päätöksentekoon ja arviointiin sekä heidän mielipiteitään kuunneltiin ja huomioitiin. Yhteisöllisyys lisääntyi erilaisten ryhmätöiden ja vertaisilta saadun positiivisen vahvistamisen keinoin. Tunnetaitojen kehittymistä tuettiin oppituntien aiheiden, eli hyveiden muodossa sekä erilaisilla harjoituksilla. Opinnäytetyössä toteutettua toimintamallia voidaan hyödyntää laajemminkin kouluhyvienvoinnin parantamiseksi.