Liike-elämän etiikka : arvot ja yhteiskuntavastuu
Paijo, Rosina (2014)
Paijo, Rosina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää liike-elämän etiikan merkitystä. Tarkastelun kohteena olivat etenkin yritysten määrittelemät ja määrittelemättömät arvot sekä yhteiskuntavastuu. Tarkoituksena oli selvittää arvojen ja yhteiskuntavastuun merkitystä, ilmenemistä ja toteutumista yritysten toiminnassa. Opinnäytetyö pyrki vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin; Mitä arvoja yrityksillä on? Miten yritysten todelliset arvot määräytyvät? Miten nämä arvot näkyvät yritysten toiminnassa? Mitä on yhteiskuntavastuu? Millaisia motiiveja yhteiskuntavastuullisen toiminnan takana on?
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelminä käytettiin valmiita tekstiaineistoja sekä seurantaa. Aineistonanalyysimenetelminä käytettiin sisällönanalyysiä sekä hermeneuttista analyysiä.
Etiikka ja arvot auttavat yrityksiä menestymään liike-elämässä. Arvot liittyvät erottamattomasti johtamiseen ja toimivat johtamisen apuvälineinä ohjaten yrityksissä tehtäviä jokapäiväisiä valintoja. Useimmissa yrityksissä päätöksenteon taustalla vaikuttavat arvot koskevat asiakkaita, henkilöstöä, laatua, tulosta, uudistumista, yhteiskunnallista vastuuta sekä työn iloa.
Tutkimuksessa selvisi, että eettisen liike-toiminnan merkitys on kasvanut yleisen tietoisuuden ja valveutuneisuuden lisääntyessä. Arvot ja yhteiskuntavastuu ovat yritysten keinoja erottua ja selviytyä vastuullisuutta vaativassa nyky-yhteiskunnassa. Vaatimus yhteiskuntavastuusta on peräisin luottamuksesta yritysten kykyyn puuttua taloudellisiin, ympäristöllisiin ja sosiaalisiin ongelmiin sekä liike-elämän tarpeista korostaa yhteisiä arvoja.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelminä käytettiin valmiita tekstiaineistoja sekä seurantaa. Aineistonanalyysimenetelminä käytettiin sisällönanalyysiä sekä hermeneuttista analyysiä.
Etiikka ja arvot auttavat yrityksiä menestymään liike-elämässä. Arvot liittyvät erottamattomasti johtamiseen ja toimivat johtamisen apuvälineinä ohjaten yrityksissä tehtäviä jokapäiväisiä valintoja. Useimmissa yrityksissä päätöksenteon taustalla vaikuttavat arvot koskevat asiakkaita, henkilöstöä, laatua, tulosta, uudistumista, yhteiskunnallista vastuuta sekä työn iloa.
Tutkimuksessa selvisi, että eettisen liike-toiminnan merkitys on kasvanut yleisen tietoisuuden ja valveutuneisuuden lisääntyessä. Arvot ja yhteiskuntavastuu ovat yritysten keinoja erottua ja selviytyä vastuullisuutta vaativassa nyky-yhteiskunnassa. Vaatimus yhteiskuntavastuusta on peräisin luottamuksesta yritysten kykyyn puuttua taloudellisiin, ympäristöllisiin ja sosiaalisiin ongelmiin sekä liike-elämän tarpeista korostaa yhteisiä arvoja.