Päiväkodin ekokasvatuksella kohti kestävämpää tulevaisuutta
Hömmö, Reetta; Salmi, Teresa (2014)
Hömmö, Reetta
Salmi, Teresa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714977
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda varhaiskasvattajille monenlaisia käyttökelpoisia työkaluja eli erilaisia toiminnallisia menetelmiä ekologisen kestävän kehityksen käsittelemiseen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat teoria ekologisesta kestävästä kehityksestä, sekä teoria osallisuudesta. Toiminta suunniteltiin hyödyntäen Joy A. Palmerin ympäristökasvatuksen puumallia ja Michael Colen Viidennen dimension toimintamallia. Opinnäytetyömme suunnittelun ja toteutuksen taustatietona toimivat tietoteoria esikouluikäisten kehityksestä ja lapsille ominaisista toimintatavoista.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen ja se toteutettiin projektiluonteisesti yhteistyössä aiheesta kiinnostuneen helsinkiläisen päivähoitoyksikön kanssa. Opinnäytetyöprosessi koostui ekologisen kestävän kehityksen työkalujen suunnittelusta ja niiden kokeilusta käytännössä esikoululaisten kanssa, sekä varhaiskasvattajien palautteen pohjalta rakennetusta raportoinnista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä noin tunnin mittaisesta toimintatuokiosta, jotka toteutettiin kevään 2014 aikana. Toimintaan osallistui 12 esikouluikäistä lasta, sekä ryhmän varhaiskasvattajat. Toimintatuokiot sisälsivät monenlaisia aktiviteetteja, kuten liikuntaa, leikkiä, tutkimista, sekä taiteellista kokemista ja ilmaisemista, joiden avulla heräteltiin esikoululaisten mielenkiintoa ekologista kestävää kehitystä kohtaan ja harjoiteltiin toimimaan ekologisen kestävyyden mukaisesti. Toimintatuokioiden aikana harjoittelimme lasten kanssa muun muassa kierrättämistä, luonnonaikojen merkitystä, sekä roskaamisen vähentämistä kehittämämme satuhahmo Eko-oravan opastuksella.
Suunnittelemamme työkalut olivat toimiva väline ekologisen kestävän kehityksen käsittelyssä varhaiskasvatuksessa. Tuttujen menetelmien käyttö uuden aiheen käsittelemisessä oli tehokas, ja lasten oli helppoa lähteä toimintaan mukaan. Saavutimme tavoitteemme hyvin ja saimme aikaan monipuolisia, käyttökelpoisia ja lasten ikätasolle sopivia aktiviteetteja. Näitä työkaluja ja aktiviteetteja varhaiskasvatuksessa hyödyntämällä lapset voivat kasvaa luonnollisesti ekologisuuden ja ympäristöystävällisyyden arvojen pariin.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen ja se toteutettiin projektiluonteisesti yhteistyössä aiheesta kiinnostuneen helsinkiläisen päivähoitoyksikön kanssa. Opinnäytetyöprosessi koostui ekologisen kestävän kehityksen työkalujen suunnittelusta ja niiden kokeilusta käytännössä esikoululaisten kanssa, sekä varhaiskasvattajien palautteen pohjalta rakennetusta raportoinnista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä noin tunnin mittaisesta toimintatuokiosta, jotka toteutettiin kevään 2014 aikana. Toimintaan osallistui 12 esikouluikäistä lasta, sekä ryhmän varhaiskasvattajat. Toimintatuokiot sisälsivät monenlaisia aktiviteetteja, kuten liikuntaa, leikkiä, tutkimista, sekä taiteellista kokemista ja ilmaisemista, joiden avulla heräteltiin esikoululaisten mielenkiintoa ekologista kestävää kehitystä kohtaan ja harjoiteltiin toimimaan ekologisen kestävyyden mukaisesti. Toimintatuokioiden aikana harjoittelimme lasten kanssa muun muassa kierrättämistä, luonnonaikojen merkitystä, sekä roskaamisen vähentämistä kehittämämme satuhahmo Eko-oravan opastuksella.
Suunnittelemamme työkalut olivat toimiva väline ekologisen kestävän kehityksen käsittelyssä varhaiskasvatuksessa. Tuttujen menetelmien käyttö uuden aiheen käsittelemisessä oli tehokas, ja lasten oli helppoa lähteä toimintaan mukaan. Saavutimme tavoitteemme hyvin ja saimme aikaan monipuolisia, käyttökelpoisia ja lasten ikätasolle sopivia aktiviteetteja. Näitä työkaluja ja aktiviteetteja varhaiskasvatuksessa hyödyntämällä lapset voivat kasvaa luonnollisesti ekologisuuden ja ympäristöystävällisyyden arvojen pariin.