Ravintolan perustaminen : 4P mallia hyödyntäen
Roivas, Janne (2014)
Roivas, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101514753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101514753
Tiivistelmä
Ravintolan perustamiseen liittyy eri vaiheita, jotka on tässä työssä eritelty omien lukujensa alle. Aluksi on oltava visio omasta ravintolasta. Visiosta lähdetään kehittämään liikeideaa, eli yrityksen liiketoimintamallia. Liikeidean selkeydyttyä aletaan kehittämään varsinaista tuotetta, Kotlerin 4P mallin kautta tarkasteltuna. Ravintolatoimintaa aloittaessa on hyvä pohtia, mitä ravintolassa myydään?
Ravintola-alalla tuote on käsitteenä laajempi kuin pelkkä ruoka-annos, puhutaan myös palvelutuotteesta. Tällöin tuotteeseen sisältyy myös kaikki ravintolakokemukseen sisältyvät asiat, myös ne jotka eivät ole käsinkosketeltavissa, kuten esimerkiksi palvelu, tunnelma ja elämys. Tuotteen selkeydyttyä etsitään ravintolalle sijainti. Sijainnin valintaan vaikuttavat monet asiat ja sijainti puolestaan vaikuttaa moniin asioihin, markkinoinnin suunnittelusta hinnoitteluun. Seuraavaksi vuorossa on promootio ja markkinoinnin suunnittelu. Mitä pienempi yritys, sitä huolellisemmin markkinointia kannattaa suunnitella, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta ja edullista. Mainostaminen on pääsääntöisesti kallista ja väärin suunnattuna ei välttämättä kovinkaan tehokasta, joten markkinointikanavat on hyvä valita huolella ja löytää omalle yritykselle tehokkain keino. Viimeisenä kohtana 4P:mallissa on hinta ja hinnoittelu. Ruokatuotteen hinta perustuu ravintola-alalla usein katelaskelmiin, jolloin myyntihinta kattaa tuotteen valmistuskustannukset ja tuottaa tietyn määrän voittoa. Kuitenkin hinnoitteluperiaatteita on muitakin ja sopivan hinnoittelumenetelmän valintaan vaikuttavat monet asiat. Hintaa voi määrittää esimerkiksi kilpailutilanne, kysyntä sekä yleinen hintataso.
Lopuksi käsitellään vielä ravintolan perustamiseen liittyviä käytännön asioita. Näitä ovat erilaiset rahoitusvaihtoehdot, yritysmuodon valinta sekä erilaiset lupa- ja vaatimusasiat, jotka ravintolalla tulee olla kunnossa, jotta toiminta voidaan aloittaa.
Ravintola-alalla tuote on käsitteenä laajempi kuin pelkkä ruoka-annos, puhutaan myös palvelutuotteesta. Tällöin tuotteeseen sisältyy myös kaikki ravintolakokemukseen sisältyvät asiat, myös ne jotka eivät ole käsinkosketeltavissa, kuten esimerkiksi palvelu, tunnelma ja elämys. Tuotteen selkeydyttyä etsitään ravintolalle sijainti. Sijainnin valintaan vaikuttavat monet asiat ja sijainti puolestaan vaikuttaa moniin asioihin, markkinoinnin suunnittelusta hinnoitteluun. Seuraavaksi vuorossa on promootio ja markkinoinnin suunnittelu. Mitä pienempi yritys, sitä huolellisemmin markkinointia kannattaa suunnitella, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta ja edullista. Mainostaminen on pääsääntöisesti kallista ja väärin suunnattuna ei välttämättä kovinkaan tehokasta, joten markkinointikanavat on hyvä valita huolella ja löytää omalle yritykselle tehokkain keino. Viimeisenä kohtana 4P:mallissa on hinta ja hinnoittelu. Ruokatuotteen hinta perustuu ravintola-alalla usein katelaskelmiin, jolloin myyntihinta kattaa tuotteen valmistuskustannukset ja tuottaa tietyn määrän voittoa. Kuitenkin hinnoitteluperiaatteita on muitakin ja sopivan hinnoittelumenetelmän valintaan vaikuttavat monet asiat. Hintaa voi määrittää esimerkiksi kilpailutilanne, kysyntä sekä yleinen hintataso.
Lopuksi käsitellään vielä ravintolan perustamiseen liittyviä käytännön asioita. Näitä ovat erilaiset rahoitusvaihtoehdot, yritysmuodon valinta sekä erilaiset lupa- ja vaatimusasiat, jotka ravintolalla tulee olla kunnossa, jotta toiminta voidaan aloittaa.