"Minussahan on hyviäkin puolia" : voimavaroihin perustuva kuvallisen ilmaisun ryhmä nuorille
Vuorio, Katja (2014)
Vuorio, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014355
Tiivistelmä
Vuorio, Katja. ”Minussahan on hyviäkin puolia”: Voimavaroihin perustuva kuvallisen ilmaisun ryhmä nuorille. Syksy 2014, 47 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa Helsingin Diakonissalaitoksen nuorten päihdepysäytyspaikka Muuviin ryhmätoiminta, jossa nuoret löytävät voimavarojaan kuvallisen ilmaisun avulla. Tavoitteena oli osoittaa, että sairaanhoitaja pystyy itse suunnittelemaan ja toteuttamaan ryhmätoimintaa. Tekijän oma tavoite oli kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja.
Ryhmään osallistui viisi 15−17-vuotiasta nuorta. Ryhmäkertojen teemoina olivat nuorelle mieluisat asiat, asiat joissa nuori on hyvä, nuoren tukiverkosto sekä nuoren unelmat ja toiveet. Nuoret olivat mukana ryhmätoiminnan suunnittelussa. Nuoret saivat itse valita kuvallisen ilmaisun menetelmän. Suurin osa nuorista leikkasi lehdistä kuvia. Menetelminä käytettiin myös piirtämistä ja maalaamista.
Ryhmätoiminnan suunnittelu, tavoitteet ja toteutus on kuvattu raportissa. Opinnäyteyön teoriaosuudessa kerrotaan voimaantumisesta ja voimavaroista, taidelähtöisestä työskentelystä sekä vertaisryhmän ohjaamisesta. Palautteenkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä avoimilla kysymyksillä, joihin ryhmään osallistujat vastasivat. Työntekijät jotka olivat seuranneet ryhmätoimintaa, antoivat sähköpostitse palautetta, jonka harjoittelun ohjaaja kirjoitti yhteenvedoksi.
Kaikkien ryhmäläisten mielestä ryhmässä oli mukava tunnelma. Osallistujista kaksi oli mukana ryhmätoiminnassa jokaisella kerralla, joihin kuului yksi suunnittelukerta ja neljä varsinaista ryhmäkertaa. Erityisesti nämä kaksi nuorta kokivat saaneensa hyötyä ryhmästä ja löytäneensä voimavaroja itsestään. Toinen heistä kirjoitti palautteessa oppineensa itsestään paljon uusia asioita ja toinen heistä kertoi oppineensa, että hänessä on hyviä puolia. Yksi nuorista antoi voimavararyhmästä positiivista palautetta myös työntekijöiden kysyessä yleistä palautetta Muuvista nuoren lähtiessä sieltä. Myös työntekijät antoivat positiivista palautetta ryhmästä ja kertoivat, että voimavararyhmää on ajateltu sisällytettävän Muuvin viikko-ohjelmaan tulevaisuudessa.
Voimavaroihin keskittyminen kuvallisen ilmaisun ryhmässä luo positiivista tunnelmaa ja auttaa nuoria löytämään voimavarojaan niiden kohdalla, joilla ne ovat hukassa. Nuoren motivaatio osallistua ryhmään, ryhmän huolellinen suunnittelu ja nuorten sitouttaminen ryhmään on tärkeätä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi malli ryhmätoiminnasta. Opinnäytetyö osoittaa, että sairaanhoitajan on mahdollista suunnitella, ohjata ja arvioida osallistavia ja voimavaroja vahvistavia nuorten ryhmiä. Opinnäytetyön tekijän vuorovaikutus- ja ohjaustaidot kehittyivät ryhmänohjauskokemuksen myötä.
Asiasanat: kuvallinen ilmaisu, ryhmätoiminta, voimaantuminen, voimavarat, nuoret
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa Helsingin Diakonissalaitoksen nuorten päihdepysäytyspaikka Muuviin ryhmätoiminta, jossa nuoret löytävät voimavarojaan kuvallisen ilmaisun avulla. Tavoitteena oli osoittaa, että sairaanhoitaja pystyy itse suunnittelemaan ja toteuttamaan ryhmätoimintaa. Tekijän oma tavoite oli kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja.
Ryhmään osallistui viisi 15−17-vuotiasta nuorta. Ryhmäkertojen teemoina olivat nuorelle mieluisat asiat, asiat joissa nuori on hyvä, nuoren tukiverkosto sekä nuoren unelmat ja toiveet. Nuoret olivat mukana ryhmätoiminnan suunnittelussa. Nuoret saivat itse valita kuvallisen ilmaisun menetelmän. Suurin osa nuorista leikkasi lehdistä kuvia. Menetelminä käytettiin myös piirtämistä ja maalaamista.
Ryhmätoiminnan suunnittelu, tavoitteet ja toteutus on kuvattu raportissa. Opinnäyteyön teoriaosuudessa kerrotaan voimaantumisesta ja voimavaroista, taidelähtöisestä työskentelystä sekä vertaisryhmän ohjaamisesta. Palautteenkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä avoimilla kysymyksillä, joihin ryhmään osallistujat vastasivat. Työntekijät jotka olivat seuranneet ryhmätoimintaa, antoivat sähköpostitse palautetta, jonka harjoittelun ohjaaja kirjoitti yhteenvedoksi.
Kaikkien ryhmäläisten mielestä ryhmässä oli mukava tunnelma. Osallistujista kaksi oli mukana ryhmätoiminnassa jokaisella kerralla, joihin kuului yksi suunnittelukerta ja neljä varsinaista ryhmäkertaa. Erityisesti nämä kaksi nuorta kokivat saaneensa hyötyä ryhmästä ja löytäneensä voimavaroja itsestään. Toinen heistä kirjoitti palautteessa oppineensa itsestään paljon uusia asioita ja toinen heistä kertoi oppineensa, että hänessä on hyviä puolia. Yksi nuorista antoi voimavararyhmästä positiivista palautetta myös työntekijöiden kysyessä yleistä palautetta Muuvista nuoren lähtiessä sieltä. Myös työntekijät antoivat positiivista palautetta ryhmästä ja kertoivat, että voimavararyhmää on ajateltu sisällytettävän Muuvin viikko-ohjelmaan tulevaisuudessa.
Voimavaroihin keskittyminen kuvallisen ilmaisun ryhmässä luo positiivista tunnelmaa ja auttaa nuoria löytämään voimavarojaan niiden kohdalla, joilla ne ovat hukassa. Nuoren motivaatio osallistua ryhmään, ryhmän huolellinen suunnittelu ja nuorten sitouttaminen ryhmään on tärkeätä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi malli ryhmätoiminnasta. Opinnäytetyö osoittaa, että sairaanhoitajan on mahdollista suunnitella, ohjata ja arvioida osallistavia ja voimavaroja vahvistavia nuorten ryhmiä. Opinnäytetyön tekijän vuorovaikutus- ja ohjaustaidot kehittyivät ryhmänohjauskokemuksen myötä.
Asiasanat: kuvallinen ilmaisu, ryhmätoiminta, voimaantuminen, voimavarat, nuoret