Kulttuurihyvinvointi osaksi arkipäivän kulttuuriperintökasvatusta
Honkanen, Piia; Lonkila, Iida (2023)
Honkanen, Piia
Lonkila, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kulttuuriperintökasvatuksen ja kulttuurihyvinvoinnin yhteyttä rakentamalla luoviin kasvatusmenetelmiin ja kulttuuriperintöön pohjautuva kulttuurihyvinvoinnin toimintamallikonsepti.
Tutkimuksessa etsimme vastausta siihen, miten kulttuurihyvinvointi rakentuu kulttuuriperintökasvatuksessa ja miten luovien menetelmien käyttäminen mahdollistaa kulttuurihyvinvoinnin kokemuksen vahvistumisen kulttuuriperintökasvatuksessa. Tutkimustuloksia hyödyntäen koostettiin Kulttuuriperintökasvatuksen seuralle Hyvinvointipolku-toimintamalli, jonka tarkoituksena on tarjota kasvattajille malleja ja ideoita kulttuuriperintökasvatukseen luovia menetelmiä käyttäen. Toimintamalli tarjoaa kasvattajille keinoja tunnistaa kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaa kulttuuriperintökasvatuksen yhteydessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty etnografisia tutkimusmenetelmiä ja palvelumuotoilua. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty osallistavaa havainnointia sekä luovaa työpajatoimintaa, jonka yhteydessä pidettiin teemahaastattelu ryhmäkeskusteluna. Työpajan menetelmäksi valittiin luovista menetelmistä unelmakartan laatiminen.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että kulttuurihyvinvoinnin syntymiseen kulttuuriperintökasvatuksessa vaikuttavat osallisuus, yhteisöllisyys ja luovuus. Myös luonnon, esteettisyyden ja ympäristön merkitykset hyvinvointiin korostuivat tutkimustuloksissa. Luovien menetelmien koettiin lisäävän osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, millä on positiivinen vaikutus hyvinvointiin.
Tulosten perusteella luotiin Hyvinvointipolku-toimintamallikonsepti, jossa annetaan konkreettisia toimintaehdotuksia opettajille ja kasvattajille siitä, miten kulttuurihyvinvointia voidaan huomioida ja lisätä kulttuuriperintökasvatuksessa. Toimintamalli ja opinnäytetyö vastaavat kulttuuriperintöstrategian toimintaehdotuksiin (2023–2030) ja mahdollistavat kulttuurihyvinvoinnin ottamisen osaksi arkipäivän kasvatustyötä.
Tutkimuksessa etsimme vastausta siihen, miten kulttuurihyvinvointi rakentuu kulttuuriperintökasvatuksessa ja miten luovien menetelmien käyttäminen mahdollistaa kulttuurihyvinvoinnin kokemuksen vahvistumisen kulttuuriperintökasvatuksessa. Tutkimustuloksia hyödyntäen koostettiin Kulttuuriperintökasvatuksen seuralle Hyvinvointipolku-toimintamalli, jonka tarkoituksena on tarjota kasvattajille malleja ja ideoita kulttuuriperintökasvatukseen luovia menetelmiä käyttäen. Toimintamalli tarjoaa kasvattajille keinoja tunnistaa kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaa kulttuuriperintökasvatuksen yhteydessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty etnografisia tutkimusmenetelmiä ja palvelumuotoilua. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty osallistavaa havainnointia sekä luovaa työpajatoimintaa, jonka yhteydessä pidettiin teemahaastattelu ryhmäkeskusteluna. Työpajan menetelmäksi valittiin luovista menetelmistä unelmakartan laatiminen.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että kulttuurihyvinvoinnin syntymiseen kulttuuriperintökasvatuksessa vaikuttavat osallisuus, yhteisöllisyys ja luovuus. Myös luonnon, esteettisyyden ja ympäristön merkitykset hyvinvointiin korostuivat tutkimustuloksissa. Luovien menetelmien koettiin lisäävän osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, millä on positiivinen vaikutus hyvinvointiin.
Tulosten perusteella luotiin Hyvinvointipolku-toimintamallikonsepti, jossa annetaan konkreettisia toimintaehdotuksia opettajille ja kasvattajille siitä, miten kulttuurihyvinvointia voidaan huomioida ja lisätä kulttuuriperintökasvatuksessa. Toimintamalli ja opinnäytetyö vastaavat kulttuuriperintöstrategian toimintaehdotuksiin (2023–2030) ja mahdollistavat kulttuurihyvinvoinnin ottamisen osaksi arkipäivän kasvatustyötä.