Tule sellaisena kuin olet : rahapeliongelmissa auttaminen matalan kynnyksen palvelussa
Nuutinen, Sanni (2014)
Nuutinen, Sanni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814275
Tiivistelmä
Nuutinen, Sanni. Tule sellaisena kuin olet - Rahapeliongelmissa auttaminen matalan kynnyksen palvelussa. Helsinki, syksy 2014, 116 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, Sosionomi (YAMK).
Rahapeliongelmissa hoitoon hakeutuminen on tutkitusti vaikeaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisista elementeistä rakentuu tukipalvelu, johon on rahapeliongelmissa matala kynnys tulla. Tutkimuksen kontekstina toimi Helsingissä sijaitseva matalan kynnyksen tieto- ja tukipiste Tiltti, joka toimii osana pääkaupunkiseudun Peliklinikkaa.
Tutkimus tehtiin valmiista aineistosta, joka koostui palvelun käyttäjistä kerätystä seurantatiedosta. Tukipisteen työntekijät olivat täyttäneet kävijäkohtaisia seurantalomakkeita, jotka perustuivat havainnointiin. Aineisto oli kerätty ajalla tammi-kesäkuu 2012. Tutkimukseen valikoitui koko aineistosta 113 lomaketta, joilla oli havainnoitu 84 pelaajan ja 29 läheisen palvelun käyttöä. Analyysi toteutui pääosin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä, mutta sisälsi myös määrällistä analyysiä sisällön erittelyn menetelmällä.
Matalan kynnyksen palvelun kohderyhmä on tuen tarpeiltaan laveampi kuin korkean kynnyksen palveluiksi miellettävillä hoitopalveluilla. Demografisilta tekijöiltään se ei juuri poikkea tutkimuksen ja muiden palveluiden tavoittamista pelaajista ja läheisistä. Matala kynnys on sallivaa suhtautumista kirjaviin tuen tarpeisiin: kävijä määrittelee palvelun käytön oman aikataulunsa ja koetun tarpeen mukaan, palvelu muotoutuu vastaamaan havaittuihin tuen tarpeisiin ja tekeytyy mahdollisimman helpoksi käyttää.
Matalan kynnyksen palvelu pyrkii purkamaan avun hakemisen esteitä. Se edellyttää ymmärrystä siitä, mikä avun hakemisesta tekee vaikeaa: mitkä asiat estävät ja mitkä jouduttavat avun hakemista. Kynnyksen ylittäessään avun hakija ei ole vapaa esteistään, vaan tuo mukanaan ne pelot ja vaikeudet, jotka aiemmin ovat pitäneet hänet loitolla. Matalan kynnyksen kohtaaminen on avun hakijan kohtaamista esteineen purkaen niitä vuorovaikutuksessa. Matalaa kynnystä on myös kohderyhmän aktiivinen tavoittelu: viestintää useamman kanavan kautta, jo ennen ongelman tiedostamista ja puhutellen avun hakemisen tiedettyjä esteitä.
Matalan kynnyksen palvelu rahapeliongelmissa on tämän tutkimuksen mukaan inklusiivinen. Sen toiminnassa on pyrkimys sisään ottamiseen, joka on vastakohta ekskluusiolle, ulos sulkemiselle.
Asiasanat: ongelmapelaaminen, hoito, tukipalvelut, kohderyhmät, asiakaslähtöisyys
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, Sosionomi (YAMK).
Rahapeliongelmissa hoitoon hakeutuminen on tutkitusti vaikeaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisista elementeistä rakentuu tukipalvelu, johon on rahapeliongelmissa matala kynnys tulla. Tutkimuksen kontekstina toimi Helsingissä sijaitseva matalan kynnyksen tieto- ja tukipiste Tiltti, joka toimii osana pääkaupunkiseudun Peliklinikkaa.
Tutkimus tehtiin valmiista aineistosta, joka koostui palvelun käyttäjistä kerätystä seurantatiedosta. Tukipisteen työntekijät olivat täyttäneet kävijäkohtaisia seurantalomakkeita, jotka perustuivat havainnointiin. Aineisto oli kerätty ajalla tammi-kesäkuu 2012. Tutkimukseen valikoitui koko aineistosta 113 lomaketta, joilla oli havainnoitu 84 pelaajan ja 29 läheisen palvelun käyttöä. Analyysi toteutui pääosin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä, mutta sisälsi myös määrällistä analyysiä sisällön erittelyn menetelmällä.
Matalan kynnyksen palvelun kohderyhmä on tuen tarpeiltaan laveampi kuin korkean kynnyksen palveluiksi miellettävillä hoitopalveluilla. Demografisilta tekijöiltään se ei juuri poikkea tutkimuksen ja muiden palveluiden tavoittamista pelaajista ja läheisistä. Matala kynnys on sallivaa suhtautumista kirjaviin tuen tarpeisiin: kävijä määrittelee palvelun käytön oman aikataulunsa ja koetun tarpeen mukaan, palvelu muotoutuu vastaamaan havaittuihin tuen tarpeisiin ja tekeytyy mahdollisimman helpoksi käyttää.
Matalan kynnyksen palvelu pyrkii purkamaan avun hakemisen esteitä. Se edellyttää ymmärrystä siitä, mikä avun hakemisesta tekee vaikeaa: mitkä asiat estävät ja mitkä jouduttavat avun hakemista. Kynnyksen ylittäessään avun hakija ei ole vapaa esteistään, vaan tuo mukanaan ne pelot ja vaikeudet, jotka aiemmin ovat pitäneet hänet loitolla. Matalan kynnyksen kohtaaminen on avun hakijan kohtaamista esteineen purkaen niitä vuorovaikutuksessa. Matalaa kynnystä on myös kohderyhmän aktiivinen tavoittelu: viestintää useamman kanavan kautta, jo ennen ongelman tiedostamista ja puhutellen avun hakemisen tiedettyjä esteitä.
Matalan kynnyksen palvelu rahapeliongelmissa on tämän tutkimuksen mukaan inklusiivinen. Sen toiminnassa on pyrkimys sisään ottamiseen, joka on vastakohta ekskluusiolle, ulos sulkemiselle.
Asiasanat: ongelmapelaaminen, hoito, tukipalvelut, kohderyhmät, asiakaslähtöisyys