Markkinoinnin merkitys tapahtuman järjestämisessä : Vihdin halloween-yökirjasto
Merjankari, Iina (2014)
Merjankari, Iina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013845
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan markkinoinnin merkitystä voittoa tavoittelemattoman organisaation palveluiden esille nostamiseksi. Huomion kohteena on erityisesti tapahtumien järjestäminen. Opinnäytetyössä raportoidaan Yökirjasto-tapahtuman suunnittelu ja järjestäminen.
Suurin osa Suomen yleisistä kirjastoista sijaitsee pienissä, alle 40.000 asukkaan kunnissa. Kirjastojen budjetit ovat pieniä eikä markkinoinnille jää ylimääräisiä resursseja. Kirjastojen henkilökunnan täytyykin omaksua asiakaslähtöinen ajattelutapa osaksi koko toimintaa, jotta kirjasto pystyy kilpailemaan muiden organisaatioiden kanssa kuntalaisten vapaa-ajan käytöstä. On olennaista ymmärtää, mitkä asiat ovat asiakkaalle merkityksellisiä ja missä hyödyt ovat haittoja suuremmat.
Markkinointi, tapahtuman järjestäminen ja viestintä noudattelevat hyvin pitkälti samanlaisia linjoja puhuttiin sitten voittoa tavoittelevista organisaatioista tai voittoa tavoittelemattomista organisaatioista. Eroja kuitenkin löytyy. Ongelmana voittoa tavoittelemattoman organisaation tapauksessa on hahmottaa selkeät kohderyhmät tiettyä palvelua varten ja tavoittaa asiakkaat eri medioiden kanavien kautta.
Yökirjasto-tapahtuma järjestettiin Pyhäinpäivän aattona halloween-hengessä. Se oli illalla järjestetty avoin koko perheen tapahtuma, jonka tarkoituksena oli tarjota ajanvietettä ja mukavaa yhdessä oloa erilaisten ohjelmanumeroiden avulla. Tavoitteena oli myös saada vanhat ja potentiaaliset uudet asiakkaat innostumaan kirjaston palveluista.
Suurin osa Suomen yleisistä kirjastoista sijaitsee pienissä, alle 40.000 asukkaan kunnissa. Kirjastojen budjetit ovat pieniä eikä markkinoinnille jää ylimääräisiä resursseja. Kirjastojen henkilökunnan täytyykin omaksua asiakaslähtöinen ajattelutapa osaksi koko toimintaa, jotta kirjasto pystyy kilpailemaan muiden organisaatioiden kanssa kuntalaisten vapaa-ajan käytöstä. On olennaista ymmärtää, mitkä asiat ovat asiakkaalle merkityksellisiä ja missä hyödyt ovat haittoja suuremmat.
Markkinointi, tapahtuman järjestäminen ja viestintä noudattelevat hyvin pitkälti samanlaisia linjoja puhuttiin sitten voittoa tavoittelevista organisaatioista tai voittoa tavoittelemattomista organisaatioista. Eroja kuitenkin löytyy. Ongelmana voittoa tavoittelemattoman organisaation tapauksessa on hahmottaa selkeät kohderyhmät tiettyä palvelua varten ja tavoittaa asiakkaat eri medioiden kanavien kautta.
Yökirjasto-tapahtuma järjestettiin Pyhäinpäivän aattona halloween-hengessä. Se oli illalla järjestetty avoin koko perheen tapahtuma, jonka tarkoituksena oli tarjota ajanvietettä ja mukavaa yhdessä oloa erilaisten ohjelmanumeroiden avulla. Tavoitteena oli myös saada vanhat ja potentiaaliset uudet asiakkaat innostumaan kirjaston palveluista.