Pedagogisen johtajuuden mallin kehittäminen varhaiskasvatuksen uudistuvaan organisaatioon
Vuoli, Miia (2014)
Vuoli, Miia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090313721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090313721
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli kehittää Porin kaupungin varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden malli, uudistuvaan varhaiskasvatuksen organisaatioon. Kehittämistehtävä liittyi aluejohtajien ja päiväkodin johtajien toimenkuvien pedagogisen johtajuuden alueeseen ja sen kehittämiseen yhteistyössä varhaiskasvatuspäällikön, aluejohtajien sekä päiväkodin johtajien ja varajohtajien kanssa.
Opinnäytetyön prosessissa käytettiin tutkimuksellisen kehittämisen prosessia, jossa osana 1. oli kysely päiväkodin johtajille, ja prosessin osana 2. oli kehittämistyöryhmien työskentely mm. tulevaisuusverstas toimintatapaa hyödyntäen. Opinnäytetyön teoreettinen osuus liittyy taustaltaan varhaiskasvatukseen, johtajuuteen, pedagogiseen johtamiseen sekä jaettuun johtamiseen päiväkodin johtajan työssä ja organisaation muutokseen Porin kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Kysely tehtiin 29 päiväkodin johtajalle keväällä 2013. Kysely toteutettiin eduZEF Arviointi- ja kehittämistyökalun avulla. Osallistavan kyselyn tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä siitä, miten pedagoginen johtajuus määritellään päiväkodin johtajan työssä, miten pedagoginen johtajuus toteutuu varhaiskasvatuksen arjessa ja mitä odotuksia päiväkodin johtajilla oli pedagogisesta johtajuudesta ja sen kehittämisestä uudistuvassa organisaatiossa.
Kyselyn vastauksista sai kattavan kuvan, siitä miten pedagoginen johtajuus toteutuu kyselyhetkellä päiväkodin johtajan työssä ja miten päiväkodin johtajat määrittelevät pedagogista johtajuutta. Kyselyn vastausten kautta esiin nousevien kehittämisajatusten työstäminen kehittämistyöryhmissä ajoittui syksyyn 2013- kevääseen 2014. Kehittämisryhmät olivat johdon fokusryhmä sekä johtajien ja varajohtajien fokusryhmä. Johdon kehittämistyöryhmän työskentelyssä käytettiin tulevaisuusverstas menetelmää sovellettuna. Kehittämisryhmien palautteen pohjalta kehitettiin pedagogisen johtajuuden malli päiväkodin johtajan toimenkuvassa Porin kaupungin varhaiskasvatukseen sekä pohja eri organisaatiotasojen työnkuvauksille liittyen pedagogiseen johtamiseen.
Opinnäytetyön prosessissa käytettiin tutkimuksellisen kehittämisen prosessia, jossa osana 1. oli kysely päiväkodin johtajille, ja prosessin osana 2. oli kehittämistyöryhmien työskentely mm. tulevaisuusverstas toimintatapaa hyödyntäen. Opinnäytetyön teoreettinen osuus liittyy taustaltaan varhaiskasvatukseen, johtajuuteen, pedagogiseen johtamiseen sekä jaettuun johtamiseen päiväkodin johtajan työssä ja organisaation muutokseen Porin kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Kysely tehtiin 29 päiväkodin johtajalle keväällä 2013. Kysely toteutettiin eduZEF Arviointi- ja kehittämistyökalun avulla. Osallistavan kyselyn tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä siitä, miten pedagoginen johtajuus määritellään päiväkodin johtajan työssä, miten pedagoginen johtajuus toteutuu varhaiskasvatuksen arjessa ja mitä odotuksia päiväkodin johtajilla oli pedagogisesta johtajuudesta ja sen kehittämisestä uudistuvassa organisaatiossa.
Kyselyn vastauksista sai kattavan kuvan, siitä miten pedagoginen johtajuus toteutuu kyselyhetkellä päiväkodin johtajan työssä ja miten päiväkodin johtajat määrittelevät pedagogista johtajuutta. Kyselyn vastausten kautta esiin nousevien kehittämisajatusten työstäminen kehittämistyöryhmissä ajoittui syksyyn 2013- kevääseen 2014. Kehittämisryhmät olivat johdon fokusryhmä sekä johtajien ja varajohtajien fokusryhmä. Johdon kehittämistyöryhmän työskentelyssä käytettiin tulevaisuusverstas menetelmää sovellettuna. Kehittämisryhmien palautteen pohjalta kehitettiin pedagogisen johtajuuden malli päiväkodin johtajan toimenkuvassa Porin kaupungin varhaiskasvatukseen sekä pohja eri organisaatiotasojen työnkuvauksille liittyen pedagogiseen johtamiseen.