Biomassojen yhteiskuljetuskustannukset tienvarresta käyttöpaikalle
Paavolainen, Teppo (2014)
Paavolainen, Teppo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090413735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090413735
Tiivistelmä
EU-jäsenvaltiona Suomi on sitoutunut lisäämään uusiutuvien energialähteiden osuuden 38 %:in energian loppukulutuksesta vuoteen 2020 mennessä. Merkittävä osa tästä lisäystavoitteesta tullaan kattamaan bioenergialla ja erityisesti metsähakkeella. Metsähakkeen ja muiden biomassojen käytön voimakas kasvu tarkoittaa entistä suurempaa rasitusta Suomen tiestölle kuljetusmäärien lisääntyessä. Kuljettamalla biomassoja yhteiskuormissa voidaan vähentää kuljetusmääriä ja tieverkostoon kohdistuvaa rasitusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää metsä- ja peltobiomassojen yhteiskuljetusten kustannukset (€/MWh) tienvarsivarastolta käyttöpaikalle. Kustannukset selvitettiin myös erikseen kuljetettuina. Tutkittavat biomassat olivat hakkuutähteet, kannot ja ruokohelpi. Kuljetuskustannukset selvitettiin laskennallisesti konekustannuslaskennan kautta.
Tutkimustulosten perusteella yhteiskuljetusten kustannukset eivät ole merkittävästi korkeammat kuin kuljetettaessa biomassat erikseen. Selvästi kalleinta on kuljettaa ruokohelpeä ja vastaavasti halvinta on hakkuutähteiden kuljetus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää metsä- ja peltobiomassojen yhteiskuljetusten kustannukset (€/MWh) tienvarsivarastolta käyttöpaikalle. Kustannukset selvitettiin myös erikseen kuljetettuina. Tutkittavat biomassat olivat hakkuutähteet, kannot ja ruokohelpi. Kuljetuskustannukset selvitettiin laskennallisesti konekustannuslaskennan kautta.
Tutkimustulosten perusteella yhteiskuljetusten kustannukset eivät ole merkittävästi korkeammat kuin kuljetettaessa biomassat erikseen. Selvästi kalleinta on kuljettaa ruokohelpeä ja vastaavasti halvinta on hakkuutähteiden kuljetus.