Muovien testaamisen laadun parantaminen : case: Yritys X
Munukka, Markus (2014)
Munukka, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082913652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082913652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen aiheena on muovien testaamisen laadun parantaminen. Laadun parantaminen tapahtuu SFS-EN 17025 -standardin avulla, jonka pohjalta luodaan uusi laatukäsikirja. Opinnäytetyö käsittelee laatua, laadunhallintaa ja muovien testaamista.
Tutkimus tehtiin muovien testaamista suorittavalle yritykselle X. Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa yrityksen olemassa olevaa laatukäsikirjaa sekä tehdä kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys saavuttaisi standardin vaatiman tason. Teoriaosuudessa käytiin läpi laatua yleisesti, yritysten laadunhallintaa, muovien testaamista sekä testauslaboratorioita koskevaa standardia.
Laadun ja laadunhallinnan teoriaa kerättiin useista lähteistä, jotta opinnäytetyön vaatima pohjatietämys oli tarpeeksi hyvällä tasolla. Muovien testaamisen teorian kartuttamiseksi lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta sekä tehtävään tarkoitettuja koulutusmateriaaleja.
Empiirisessä osuudessa tutkittiin yrityksen laadunhallintaa ja toimintatapoja kehittämiskohteiden löytämiseksi. Yritys toimitti kaikki tarvittavat tiedot, joiden pohjalta yrityksen tutkimista suoritettiin. Näiden tietojen avulla tutkittiin yrityksestä löytyneitä kehittämiskohteita. Yhdessä saatujen tietojen ja ilmenneiden tulosten pohjalta luotiin yritykselle uusi laatukäsikirja sekä kehitysehdotuksia, joilla laatua ja laadunhallintaa voidaan parantaa.
Opinnäytetyön tuloksien avulla yrityksellä tulisi olla mahdollisuudet standardinmukaisuuteen sekä avaimet kehittää laadunhallintaansa.
Tutkimus tehtiin muovien testaamista suorittavalle yritykselle X. Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa yrityksen olemassa olevaa laatukäsikirjaa sekä tehdä kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys saavuttaisi standardin vaatiman tason. Teoriaosuudessa käytiin läpi laatua yleisesti, yritysten laadunhallintaa, muovien testaamista sekä testauslaboratorioita koskevaa standardia.
Laadun ja laadunhallinnan teoriaa kerättiin useista lähteistä, jotta opinnäytetyön vaatima pohjatietämys oli tarpeeksi hyvällä tasolla. Muovien testaamisen teorian kartuttamiseksi lähteenä käytettiin alan kirjallisuutta sekä tehtävään tarkoitettuja koulutusmateriaaleja.
Empiirisessä osuudessa tutkittiin yrityksen laadunhallintaa ja toimintatapoja kehittämiskohteiden löytämiseksi. Yritys toimitti kaikki tarvittavat tiedot, joiden pohjalta yrityksen tutkimista suoritettiin. Näiden tietojen avulla tutkittiin yrityksestä löytyneitä kehittämiskohteita. Yhdessä saatujen tietojen ja ilmenneiden tulosten pohjalta luotiin yritykselle uusi laatukäsikirja sekä kehitysehdotuksia, joilla laatua ja laadunhallintaa voidaan parantaa.
Opinnäytetyön tuloksien avulla yrityksellä tulisi olla mahdollisuudet standardinmukaisuuteen sekä avaimet kehittää laadunhallintaansa.