Tukeeko taide nuoria? : Taide- ja kulttuurikasvatuksen näkyväksi tuottaminen Oiva ja Ilona -hankkeessa
Rostedt, Mirva (2014)
Rostedt, Mirva
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082913653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082913653
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni Jyväskylässä toimivan Jyvälän Setlementti ry:n. Oiva ja Ilona -hankkeelle. Tyttö- ja poikatyötä tekevässä hankkeessa työskennellään alle 28-vuotiaiseden nuorten kanssa erilaisten toimintamuotojen avulla. Avoimissa sekä suljetuissa ryhmissä nuoret pääsevät harrastamaan mieleisiään asioita ja kohtaamaan muita nuoria. Oiva ja Ilona -hankkeessa toimintaa tuotetaan sosiaalisen vahvistamisen sekä sukupuolisensitiivisen tyttö- ja poikatyön otteella.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa Ilonan tyttötyöntekijöille tietoa heidän arjessaan tapahtuvasta taide- ja kulttuurikasvatuksellisesta toiminnasta. Pyrin opinnäytetyöni avulla vastaamaan tutkimuskysymyksiin ¨Millä tavoin taide- ja kulttuurikasvatuksellinen toiminta näkyy sukupuolisensitiivistä, sosiaalisen vahvistamisen työotteella, tyttötyötä tekevässä Ilonassa?¨ sekä ¨Miten työntekijät ja kävijät kokevat toiminnan vaikuttavuuden?¨. Opinnäytetyön tavoitteena on myös tuottaa Ilonalle mahdollisia kehitysehdotuksia, joiden kautta työntekijät voisivat mahdollisesti lisätä taide- ja kulttuurikasvatuksellista toimintaa hankkeessa.
Opinnäytetyöni aihe määräytyi opintopolkuani mukaillen. Pitkin Humanistisen ammattikorkeakoulun Yhteisöpedagogitaivaltani olen opiskellut erilaisia kursseja aiheeseen liittyen. Suurimpina kokonaisuuksina ovat olleet ensimmäisenä vuonna niin sanotut perustiedot orientaatiokurssilla sekä toisen vuoden ”Varhaislapsuuden esteettisen oppimisen -kurssi” Tanskassa Erasmus-vaihdossa.
Taiteella ja kulttuurilla on mielestäni vahva yhteys hyvinvointiin ja taidetta voidaankin pitää yhtenä suurimpana ihmisen sosiaalista pääomaa kasvattavana tekijänä. Taiteen avulla etenkin nuori pääsee sanallistamaan monia asioita, ja luovuuttaan käyttäen kasvattamaan omaa itsetuntoaan.
Suoritin opinnäytetyöni aikana osallistuvan havainnoinnin menetelmää sekä tuotin Ilonan työntekijöille kyselyn. Osallistuvassa havainnoinnissa vierailin Ilonan arjessa tapahtuvissa avoimissa toiminnoissa ja osallistuin niiden toimintaan. Kyselyn avulla pyrin keräämään tietoa etenkin niiden suljettujen ryhmien toiminnoista, joihin en päässyt osallistumaan henkilökohtaisesti. Näiden lisäksi sain käyttööni puolivuosittain teetetyn kävijäkyselyn, jonka avulla pääsin käsittelemään myös kävijöiden mielipiteitä Ilonan toiminnasta.
Opinnäytetyöni kautta Ilonan työntekijät saavat uutta ja ulkopuolista tietoa, kuinka heidän tointansa näyttäytyy ulospäin. Tavoitteena on tuoda myös yhteisöpedagogista ajatusmaailmaan Ilonan työntekijöiden käyttöön tulevaa toiminnan sisältöä suunniteltaessa. Opinnäytetyöni kautta jalkauduin uuteen toimintaympäristöön ja pyrin mahdollisesti tuottamaan myös jatkossa opiskelijoille mahdollisuuksia päästä mukaan tämäntyyppiseen hanketoimintaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa Ilonan tyttötyöntekijöille tietoa heidän arjessaan tapahtuvasta taide- ja kulttuurikasvatuksellisesta toiminnasta. Pyrin opinnäytetyöni avulla vastaamaan tutkimuskysymyksiin ¨Millä tavoin taide- ja kulttuurikasvatuksellinen toiminta näkyy sukupuolisensitiivistä, sosiaalisen vahvistamisen työotteella, tyttötyötä tekevässä Ilonassa?¨ sekä ¨Miten työntekijät ja kävijät kokevat toiminnan vaikuttavuuden?¨. Opinnäytetyön tavoitteena on myös tuottaa Ilonalle mahdollisia kehitysehdotuksia, joiden kautta työntekijät voisivat mahdollisesti lisätä taide- ja kulttuurikasvatuksellista toimintaa hankkeessa.
Opinnäytetyöni aihe määräytyi opintopolkuani mukaillen. Pitkin Humanistisen ammattikorkeakoulun Yhteisöpedagogitaivaltani olen opiskellut erilaisia kursseja aiheeseen liittyen. Suurimpina kokonaisuuksina ovat olleet ensimmäisenä vuonna niin sanotut perustiedot orientaatiokurssilla sekä toisen vuoden ”Varhaislapsuuden esteettisen oppimisen -kurssi” Tanskassa Erasmus-vaihdossa.
Taiteella ja kulttuurilla on mielestäni vahva yhteys hyvinvointiin ja taidetta voidaankin pitää yhtenä suurimpana ihmisen sosiaalista pääomaa kasvattavana tekijänä. Taiteen avulla etenkin nuori pääsee sanallistamaan monia asioita, ja luovuuttaan käyttäen kasvattamaan omaa itsetuntoaan.
Suoritin opinnäytetyöni aikana osallistuvan havainnoinnin menetelmää sekä tuotin Ilonan työntekijöille kyselyn. Osallistuvassa havainnoinnissa vierailin Ilonan arjessa tapahtuvissa avoimissa toiminnoissa ja osallistuin niiden toimintaan. Kyselyn avulla pyrin keräämään tietoa etenkin niiden suljettujen ryhmien toiminnoista, joihin en päässyt osallistumaan henkilökohtaisesti. Näiden lisäksi sain käyttööni puolivuosittain teetetyn kävijäkyselyn, jonka avulla pääsin käsittelemään myös kävijöiden mielipiteitä Ilonan toiminnasta.
Opinnäytetyöni kautta Ilonan työntekijät saavat uutta ja ulkopuolista tietoa, kuinka heidän tointansa näyttäytyy ulospäin. Tavoitteena on tuoda myös yhteisöpedagogista ajatusmaailmaan Ilonan työntekijöiden käyttöön tulevaa toiminnan sisältöä suunniteltaessa. Opinnäytetyöni kautta jalkauduin uuteen toimintaympäristöön ja pyrin mahdollisesti tuottamaan myös jatkossa opiskelijoille mahdollisuuksia päästä mukaan tämäntyyppiseen hanketoimintaan.