"Spring inte!" : - Hur främjar pedagogerna småbarns helhetsutveckling för att stärka motionen med rörelse och lek i vardagen
Pohjola, Micaela (2014)
Pohjola, Micaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014072113333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014072113333
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pedagogien mahdollisuuksia edistää liikkumista ja leikkiä arjessa. Työn tarkoituksena on tutkia kuinka varhaiskasvatuksen pedagogit tietoisesti edistävät työssään lasten kokonaiskehitystä vahvistamalla liikkumista liikkumisen ja leikin avulla. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössäni ovat: 1. mitä perusteita pedagogi tarvitsee edistääkseen lasten kokonaiskehitystä arjessa liikkumisen avulla ja 2: minkälainen ympäristö edistää lasten liikkumista ja leikkiä. Työn teoreettinen viitekehys on pikkulapsi pedagogiikka, painopisteenä ympäristö ja sosiaalinen vuorovaikutus sekä leikki.
Tutkimusmenetelmänä oli fokusryhmähaastattelu jossa neljää lastentarhanopettajaa, joilla on kokemusta lasten liikuntakasvatuksesta, pyydettiin keskustelemaan kyseisestä aiheesta. Kuusi pääajatusta nousi keskeisesti esille keskustelussa: henkilökunnan asenne, vanhempien asenne, pedagoginen toiminta, pedagoginen ajattelu, luonto sekä sisätilaympäristö. Fokusryhmähaastattelu toteutettiin suomen kielellä. Haastattelun jälkeen aineisto analysoitiin sisältöanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan lasten mahdollisuuteen liikkumiseen ja leikkiin arjessa vaikuttavat aikuisten asenne, pedagogin rooli sekä ympäristö. Aikuisten positiivinen asenne, oma mielenkiinto ja malli lisäävät lasten liikkumista. Arkeen saa helposti lisättyä liikkumista ja liikuntaa sekä ohjatussa että vapaassa toiminnassa. Tietoinen pedagoginen toiminta ja erilaiset toimintatavat vaikuttavat liikkumiseen että leikkimiseen ja mahdollistavat ne. Näin ollen lasten jonottaminen ja odottaminen vähenee sekä liikkuminen ja paikallaanolo vuorottelevat luonnollisesti toiminnassa. Lasten osallisuus ja yhteistyö vanhempien kanssa on myös tärkeää edistääkseen lasten liikkumista. Ympäristö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia lasten liikkumiseen ja leikkiin. Päiväkotipihojen tulisi olla luonnonmukaisia, tilojen riittävän suuria ja mielenkiintoista materiaalia täytyy olla vapaasti saatavilla.
Tutkimusmenetelmänä oli fokusryhmähaastattelu jossa neljää lastentarhanopettajaa, joilla on kokemusta lasten liikuntakasvatuksesta, pyydettiin keskustelemaan kyseisestä aiheesta. Kuusi pääajatusta nousi keskeisesti esille keskustelussa: henkilökunnan asenne, vanhempien asenne, pedagoginen toiminta, pedagoginen ajattelu, luonto sekä sisätilaympäristö. Fokusryhmähaastattelu toteutettiin suomen kielellä. Haastattelun jälkeen aineisto analysoitiin sisältöanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan lasten mahdollisuuteen liikkumiseen ja leikkiin arjessa vaikuttavat aikuisten asenne, pedagogin rooli sekä ympäristö. Aikuisten positiivinen asenne, oma mielenkiinto ja malli lisäävät lasten liikkumista. Arkeen saa helposti lisättyä liikkumista ja liikuntaa sekä ohjatussa että vapaassa toiminnassa. Tietoinen pedagoginen toiminta ja erilaiset toimintatavat vaikuttavat liikkumiseen että leikkimiseen ja mahdollistavat ne. Näin ollen lasten jonottaminen ja odottaminen vähenee sekä liikkuminen ja paikallaanolo vuorottelevat luonnollisesti toiminnassa. Lasten osallisuus ja yhteistyö vanhempien kanssa on myös tärkeää edistääkseen lasten liikkumista. Ympäristö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia lasten liikkumiseen ja leikkiin. Päiväkotipihojen tulisi olla luonnonmukaisia, tilojen riittävän suuria ja mielenkiintoista materiaalia täytyy olla vapaasti saatavilla.