ARVOVERKOSTOKUMPPANEIDEN TYYTYVÄISYYS LOGISTIIKASSA : Käsipäätelaitteen vaikutus tyytyväisyyteen
Kauppinen, Miia (2014)
Kauppinen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112528
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tutkimuksen kohteena arvoverkostokumppaneiden tyytyväisyys. Toimeksiantaja on toiminut vuodesta 2010 kuljetus- ja logistiikka-alalla. Asiakaskunta on vakiintunut ja uusia asiakkaita hankintaan koko ajan. Toimeksiantaja koki tärkeänä tutkia kumppaneiden tyytyväisyyttä, ennen kuin uusia asiakkaita hankitaan. Tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä kumppanit ovat toimintaan ja toimeksiantajaan sekä missä on kehitytty.
Kysely suoritettiin haastattelumenetelmällä, koska haluttiin sanallisia vastauksia. Kumppaneista valittiin viisi toimijaa ja toimeksiantajalta haastateltiin kaksi henkilöä, jotta voitaisiin verrata näkemyksiä.
Tutkimus vahvisti sen, mitä osattiin epäillä: suunnittelussa on ongelmia, kuten myös avoimuudessa ja tiedonkulussa. Yhteiset tulevaisuuden kehittämiskohteet ovat unohtuneet. Yhteistyön parantamiseksi pitäisi siirtyä yrityksien johtamisessa seuraavalle tasolle ja toimintaketjun jokaisen osan tulisi ottaa osaa tähän. Palautejärjestelmä on asiakkaiden järjestelmien varassa tällä hetkellä, mutta toimeksiantaja on aloittanut uuden tekemiseen. Sekä asioiden kehittämiseksi voitaisiin valita vastuu-henkilö, joka huolehtisi siitä, että asiat hoidetaan loppuun.
Uusi käsipäätelaitteisto sai paljon kiitosta, se on helpottanut ja nopeuttanut kuljettajien toimintaa. Uusien asiakkaiden mukaan tulo on tuonut huomattavia säästöjä ja synergia-etuja kaikille.
Uutta suunnittelujärjestelmää, joka on rakenteilla, voitaisiin hyödyntää. Sen avulla voitaisiin toteuttaa palautteiden kirjaus, kuten huoltoon ohjaukset sekä raportoinnit ajan tasalla, samoin tapahtumat kuljettajien päivistä ja tuotteista. Koulutusta voitaisiin viedä Internetiin, josta jokainen voisi käydä tietonsa päivittämässä itselleen sopivalla hetkellä.
Kysely suoritettiin haastattelumenetelmällä, koska haluttiin sanallisia vastauksia. Kumppaneista valittiin viisi toimijaa ja toimeksiantajalta haastateltiin kaksi henkilöä, jotta voitaisiin verrata näkemyksiä.
Tutkimus vahvisti sen, mitä osattiin epäillä: suunnittelussa on ongelmia, kuten myös avoimuudessa ja tiedonkulussa. Yhteiset tulevaisuuden kehittämiskohteet ovat unohtuneet. Yhteistyön parantamiseksi pitäisi siirtyä yrityksien johtamisessa seuraavalle tasolle ja toimintaketjun jokaisen osan tulisi ottaa osaa tähän. Palautejärjestelmä on asiakkaiden järjestelmien varassa tällä hetkellä, mutta toimeksiantaja on aloittanut uuden tekemiseen. Sekä asioiden kehittämiseksi voitaisiin valita vastuu-henkilö, joka huolehtisi siitä, että asiat hoidetaan loppuun.
Uusi käsipäätelaitteisto sai paljon kiitosta, se on helpottanut ja nopeuttanut kuljettajien toimintaa. Uusien asiakkaiden mukaan tulo on tuonut huomattavia säästöjä ja synergia-etuja kaikille.
Uutta suunnittelujärjestelmää, joka on rakenteilla, voitaisiin hyödyntää. Sen avulla voitaisiin toteuttaa palautteiden kirjaus, kuten huoltoon ohjaukset sekä raportoinnit ajan tasalla, samoin tapahtumat kuljettajien päivistä ja tuotteista. Koulutusta voitaisiin viedä Internetiin, josta jokainen voisi käydä tietonsa päivittämässä itselleen sopivalla hetkellä.