Kära krångliga barn : En litteraturstudie om utmanande barn på daghem
Sjöblom, Fanny; Nyberg, Siri; Merilä, Ida (2014)
Sjöblom, Fanny
Nyberg, Siri
Merilä, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Yrkeshögskolan Novian hankkeita Familjehuset ja Det resilienta barnet. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, mitä tarkoitetaan käsitteellä haastavat lapset, Opinnäytetyö keskittyy lasten lievempiin käytösongelmiin, joten diagnoosit ovat opinnäytetyön rajauksen ulkopuolella. Voimavaroja vahvistava näkökulma, jossa lapsi nähdään ainutlaatuisena ja osaavana, on opinnäytetyön pohjana. Opinnäytetyöryhmä on käyttänyt laadullista kirjallisuuskatsausta ja sisällönanalyysia menetelminä saavuttaakseen tavoitteensa.
Kirjallisuuskatsaus ja sisällönanalyysi osoittavat käsitteen haastavat lapset hyvin epämääräiseksi. Opinnenäytetyöryhmän tutkimuksessa kävi ilmi, että haastavista lapsista käytetään eri nimityksiä ja että heillä on todettu olevan vaikeuksia eri osa-alueissa. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsaus antoi tietoa erilaisista yksilö- tai ympäristösidonnaisista suoja ja riskitekijöistä, jotka voivat vaikuttaa lapsen kehitykseen.Näiden tietojen lisäksi kirjallisuus painotti haastavien lapsien ymmärtämisen ja kannustamisen tärkeyttä sekä päiväkotiammattilaisten roolia lasten sosiaalisten taitojen ja itsetunnon vahventamisessa.
Kirjallisuuskatsaus ja sisällönanalyysi osoittavat käsitteen haastavat lapset hyvin epämääräiseksi. Opinnenäytetyöryhmän tutkimuksessa kävi ilmi, että haastavista lapsista käytetään eri nimityksiä ja että heillä on todettu olevan vaikeuksia eri osa-alueissa. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsaus antoi tietoa erilaisista yksilö- tai ympäristösidonnaisista suoja ja riskitekijöistä, jotka voivat vaikuttaa lapsen kehitykseen.Näiden tietojen lisäksi kirjallisuus painotti haastavien lapsien ymmärtämisen ja kannustamisen tärkeyttä sekä päiväkotiammattilaisten roolia lasten sosiaalisten taitojen ja itsetunnon vahventamisessa.