Verkkokauppa osaksi B2B-yrityksen sähköistä liike-toimintaa : case: Capcons Technology Oy
Kaitarinne, Tomi; Hannula, Tuomo (2010)
Kaitarinne, Tomi
Hannula, Tuomo
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002152221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002152221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata monipuolisesti B2B-verkkokaupan perustamisprosessi nykyaikaisin menetelmin ja uusimpien vaatimusten mukaisesti. Opinnäytetyön case-yrityksenä toimii Capcons Technology Oy, jonka verkko-kaupan perustamisprosessissa on tarkoitus soveltaa työssä käsiteltyjä asioita. Tavoitteena on, että yritys pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä kattavasti verkko-kaupan perustamisen eri vaiheissa. Lisäksi tätä työtä voidaan hyödyntää myös muita B2B-verkkokauppoja perustettaessa. Työssä tarkastellaan perustamisprosessin eri osia markkinoinnin näkökulmasta.
Työn alussa hahmotetaan sähköisen liiketoiminnan eri muodot ja mahdollisuudet. Tässä osiossa esitellään erilaisia liiketoimintamalleja sähköisessä ympäristössä ja miten niitä soveltamalla voidaan kehittää yrityksen toimintaa. Sähköisestä liiketoiminnasta edetään siihen kuuluvaan sähköiseen kaupankäyntiin.
Opinnäytetyö etenee yksityiskohtaisemmin käsittelemään verkkokaupan toteutusmalleja, trendejä sekä etuja ja haittoja. Tästä päästään B2B-verkkokaupan käytännön perustamistoimenpiteisiin, joihin lukeutuu myös markkinointiviestinnän ja asiakassuhteen hoidon eri muodot. Perustamista tarkastellaan niin suunnittelu- kuin toteutusvaiheen osalta. Opinnäytetyössä käytetään painettujen lähteiden lisäksi internetiä sekä asiantuntijaluentoja lähteenä johtuen käsiteltävien aiheiden jatkuvasta kehityksestä.
Opinnäytetyössä on käsitelty laajasti verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet. Tämän pohjalta voidaan todeta, että Capcons Technology Oy:n verkko-kaupan perustaminen on mahdollista yrityksen omin resurssein. Verkkokaupan perustamisen johdosta syntyvät uudet markkinat vaativat yritykseltä paneutumista esimerkiksi markkinointiviestinnän kanaviin ja asiakkuuksien hoitoon.
Työn alussa hahmotetaan sähköisen liiketoiminnan eri muodot ja mahdollisuudet. Tässä osiossa esitellään erilaisia liiketoimintamalleja sähköisessä ympäristössä ja miten niitä soveltamalla voidaan kehittää yrityksen toimintaa. Sähköisestä liiketoiminnasta edetään siihen kuuluvaan sähköiseen kaupankäyntiin.
Opinnäytetyö etenee yksityiskohtaisemmin käsittelemään verkkokaupan toteutusmalleja, trendejä sekä etuja ja haittoja. Tästä päästään B2B-verkkokaupan käytännön perustamistoimenpiteisiin, joihin lukeutuu myös markkinointiviestinnän ja asiakassuhteen hoidon eri muodot. Perustamista tarkastellaan niin suunnittelu- kuin toteutusvaiheen osalta. Opinnäytetyössä käytetään painettujen lähteiden lisäksi internetiä sekä asiantuntijaluentoja lähteenä johtuen käsiteltävien aiheiden jatkuvasta kehityksestä.
Opinnäytetyössä on käsitelty laajasti verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet. Tämän pohjalta voidaan todeta, että Capcons Technology Oy:n verkko-kaupan perustaminen on mahdollista yrityksen omin resurssein. Verkkokaupan perustamisen johdosta syntyvät uudet markkinat vaativat yritykseltä paneutumista esimerkiksi markkinointiviestinnän kanaviin ja asiakkuuksien hoitoon.