Eläinten karnevaali - taideintegraatioprojekti päiväkodissa : tutustuminen Camille Saint-Saënsin teokseen musiikin, liikkeen, draaman ja kuvataiteen keinoin
Valtonen, Minna (2014)
Valtonen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212749
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on ylempään ammattikorkeakoulu-tutkintoon liittyvä toimintatutkimus ja kehittämisprojekti, jossa toteutettiin musiikillinen taideintegraatioprojekti Espoon Laajalahden päiväkodissa tammi-huhtikuun 2013 aikana. Keskiössä oli tutustua Camille Saint-Saënsin teokseen Eläinten karnevaali eri taiteen keinoin; musiikin, tanssin, kuvataiteen sekä draamakasvatuksen kautta. Työstimme teemaa päiväkodin kaikissa ryhmissä ja yhteisillä lauluhetkillä kyseisillä tavoilla mm. kokoamaani materiaalipakettia apuna käyttäen. Lisäksi saimme päiväkotiimme vierailuille musiikkipedagogiopiskelijoita. Opiskelijat pitivät kuusi musiikki-/soitintyöpajaa Eläinten karnevaali –teemaan liit tyen lapsille päiväkodissa sekä projektin lopulla yhteisen loppukonsertin kanssamme.
Kehittämisprojektin idea nousi halusta kehittää ja monipuolistaa päiväkodin musiikkikasvatusta sekä kokonaisvaltaista taidekasvatusta. Projektilla halusin tuoda lapsille tutuksi klassista musiikkia, rikastaen sillä musiikkihetkiä ja tuomalla sitä monipuolisesti osaksi päiväkodin arkea. Lasten osallisuus kaikkeen toimintaan projektissa oli tärkeä lähtökohta. Tausta-ajatuksena oli, että soitinten esittely ja teokseen tutustuminen voisi herättää joissain lapsissa jopa kiinnostuksen soittoharrastuksen aloittamiseen. Projektin myötä toivoin henkilökunnan saavan projektista ideoita ja rohkeutta käyttää musiikkikasvatuksessa rikasta musiikkivalikoimaa sekä erilaisia musiikin työtapoja. Taideintegraation näin myös hyödyllisenä, koska näin pääsimme syvemmälle teokseen kokonaisvaltaisen lähestymisen kautta. On tutkittu, että lapselle on hyvin luonnollista tarkastella maailmaa kokonaisvaltaisesti ja eri aistien kautta.
Opinnäytetyötä voi tarkastella toimintatutkimuksena. Projekti piti sisällä toimintatutkimuksen syklin; suunnitteluvaiheesta, toimintavaiheeseen, havainnointiin sekä reflektointiin. Pyrimme päiväkodin henkilökuntana yhdessä tuottamaan sellaista tietoa, jonka avulla voisimme kehittää päiväkodin musiikki- ja taidekasvatusta, samalla valaen uskoa päiväkodin työyhteisön toimintamahdollisuuksiin. Opinnäytetyössä tuon esille päiväkodin toimintaedellytyksiä toimintaympäristönä; sen mahdollisuuksia ja haasteita taideintegraatioprojektin toteuttamiselle. Peilaan päiväkotimme toimintakulttuuria Martti Hellströmin esille tuomaan taide- ja taideaineiden opiskelua tukevaan koulun toimintakulttuuriin ja sen arvo- ja olettamusperusteisiin.
Toimintatutkimuksen tulosten pohjalta näen hyvänä mahdollisuutena päiväkodin ja musiikkioppilaitosten opiskelijoiden kanssa tehtävän yhteistyön, sillä siinä hyötyvät kummatkin osa-puolet. Päiväkoti toimintaympäristönä soveltuu ja mahdollistaa havaintojen sekä palautteiden pohjalta hyvin taideintegraatioprojektien kaltaisen toimintamallin. Tärkeää on luoda yhteisöllinen toimintakulttuuri, missä arvostetaan taideaineiden merkitystä sekä halutaan tukea niitä lapsen oppimisympäristössä.
Kehittämisprojektin idea nousi halusta kehittää ja monipuolistaa päiväkodin musiikkikasvatusta sekä kokonaisvaltaista taidekasvatusta. Projektilla halusin tuoda lapsille tutuksi klassista musiikkia, rikastaen sillä musiikkihetkiä ja tuomalla sitä monipuolisesti osaksi päiväkodin arkea. Lasten osallisuus kaikkeen toimintaan projektissa oli tärkeä lähtökohta. Tausta-ajatuksena oli, että soitinten esittely ja teokseen tutustuminen voisi herättää joissain lapsissa jopa kiinnostuksen soittoharrastuksen aloittamiseen. Projektin myötä toivoin henkilökunnan saavan projektista ideoita ja rohkeutta käyttää musiikkikasvatuksessa rikasta musiikkivalikoimaa sekä erilaisia musiikin työtapoja. Taideintegraation näin myös hyödyllisenä, koska näin pääsimme syvemmälle teokseen kokonaisvaltaisen lähestymisen kautta. On tutkittu, että lapselle on hyvin luonnollista tarkastella maailmaa kokonaisvaltaisesti ja eri aistien kautta.
Opinnäytetyötä voi tarkastella toimintatutkimuksena. Projekti piti sisällä toimintatutkimuksen syklin; suunnitteluvaiheesta, toimintavaiheeseen, havainnointiin sekä reflektointiin. Pyrimme päiväkodin henkilökuntana yhdessä tuottamaan sellaista tietoa, jonka avulla voisimme kehittää päiväkodin musiikki- ja taidekasvatusta, samalla valaen uskoa päiväkodin työyhteisön toimintamahdollisuuksiin. Opinnäytetyössä tuon esille päiväkodin toimintaedellytyksiä toimintaympäristönä; sen mahdollisuuksia ja haasteita taideintegraatioprojektin toteuttamiselle. Peilaan päiväkotimme toimintakulttuuria Martti Hellströmin esille tuomaan taide- ja taideaineiden opiskelua tukevaan koulun toimintakulttuuriin ja sen arvo- ja olettamusperusteisiin.
Toimintatutkimuksen tulosten pohjalta näen hyvänä mahdollisuutena päiväkodin ja musiikkioppilaitosten opiskelijoiden kanssa tehtävän yhteistyön, sillä siinä hyötyvät kummatkin osa-puolet. Päiväkoti toimintaympäristönä soveltuu ja mahdollistaa havaintojen sekä palautteiden pohjalta hyvin taideintegraatioprojektien kaltaisen toimintamallin. Tärkeää on luoda yhteisöllinen toimintakulttuuri, missä arvostetaan taideaineiden merkitystä sekä halutaan tukea niitä lapsen oppimisympäristössä.