Satuhieronta tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavana menetelmänä varhaiskasvatuksessa
Lintula, Sari (2023)
Lintula, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303314558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303314558
Tiivistelmä
Pitkään on painotettu, että varhaiskasvatus toimii yhtenä lasten kaverisuhteita vahvistavana yhteisönä. Elämme nyky-yhteiskunnassa varsin dynaamisessa ja nopearytmisessä maailmassa, joka osittain heijastuu myös lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen hallintaan. Tarve tämän opinnäytetyön tekemisellä nousi lasten tämänhetkisestä levottomasta sekä osittain aggressiivisestakin käyttäytymisestä varhaiskasvatuksessa.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli satuhieronta tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavana menetelmänä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö oli monimenetelmällinen, jonka tarkoituksena oli tutkia, voidaanko satuhieronnalla vahvistaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Lapsille ja vanhemmille jaetun alku- ja loppukartoituskyselyn tarkoituksena oli saada selville mm. lapsen tietoisuus tunteiden tunnistamisesta ja nimeämisestä, vuorovaikutustaidoistaan sekä kehotietoisuudestaan. Satuhierontatuokiot (12 kpl) olivat toimintatutkimuksellinen osuus, koska tarkoituksena oli saada aikaan muutosta lasten tunne- ja vuorovaikutus- sekä sosiaalisissa taidoissa. Tutkimusaineistona käytettiin myös tunnemittaria, jonka lapset täyttivät aina ennen ja jälkeen satuhierontatuokion. Tunnemittarin avulla selvitettiin lasten sen hetkistä olotilaa.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella satuhieronnalla oli positiivisia vaikutuksia myös lapsiin, joilla usein oli vaikeutta hallita ylivirittynyttä olotilaansa. Satuhieronnan avulla lasten tietoisuus omista tunteistaan sekä niiden nimeämisestä parani. Sillä oli myös positiivinen vaikutus lasten kehotietoisuuteen. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella satuhieronta on toimiva menetelmä ja sitä voidaan jatkossa käyttää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen sen positiivisuuden ja läsnäolevan kosketuksen ansiosta.
Tämän kehittämistutkimuksen tuotoksena syntyi 12 kerran satuhierontakokonaisuus satuineen ja toimintaohjeineen.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli satuhieronta tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavana menetelmänä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö oli monimenetelmällinen, jonka tarkoituksena oli tutkia, voidaanko satuhieronnalla vahvistaa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Lapsille ja vanhemmille jaetun alku- ja loppukartoituskyselyn tarkoituksena oli saada selville mm. lapsen tietoisuus tunteiden tunnistamisesta ja nimeämisestä, vuorovaikutustaidoistaan sekä kehotietoisuudestaan. Satuhierontatuokiot (12 kpl) olivat toimintatutkimuksellinen osuus, koska tarkoituksena oli saada aikaan muutosta lasten tunne- ja vuorovaikutus- sekä sosiaalisissa taidoissa. Tutkimusaineistona käytettiin myös tunnemittaria, jonka lapset täyttivät aina ennen ja jälkeen satuhierontatuokion. Tunnemittarin avulla selvitettiin lasten sen hetkistä olotilaa.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella satuhieronnalla oli positiivisia vaikutuksia myös lapsiin, joilla usein oli vaikeutta hallita ylivirittynyttä olotilaansa. Satuhieronnan avulla lasten tietoisuus omista tunteistaan sekä niiden nimeämisestä parani. Sillä oli myös positiivinen vaikutus lasten kehotietoisuuteen. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella satuhieronta on toimiva menetelmä ja sitä voidaan jatkossa käyttää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen sen positiivisuuden ja läsnäolevan kosketuksen ansiosta.
Tämän kehittämistutkimuksen tuotoksena syntyi 12 kerran satuhierontakokonaisuus satuineen ja toimintaohjeineen.