Kosketusnäyttöohjaus Android-mobiilipelissä : PenQ Rocket
Rantapuska, Ville (2014)
Rantapuska, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kosketusohjattava mobiilipeli Android-laitteelle. Työtä varten perehdyttiin sekä kosketusnäyttöjen että mobiililaitteiden ominaisuuksiin ja toimintaperiaatteisiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kosketusnäyttöjen hyöty- ja haittapuolia mobiilipelin ohjaimena. Havaittiin, että kosketusnäyttö on peliohjaimena helppokäyttöinen kunhan laitteen rajoitukset on otettu huomioon pelin suunnitteluvaiheessa. Näitä tietoja hyödynnettiin mobiilipelin rakenteen, ulkonäön ja käyttöliittymän toteutuksessa.
Työssä vertailtiin seitsemää mobiilipelin kehitykseen soveltuvaa pelimoottoria ja pelinkehitysympäristöä. Vertailuun valittiin mahdollisimman erilaisia vaihtoehtokokonaisuuksia. Tuloksissa painotettiin erityisesti nuorelle startup-yritykselle olennaisia ominaisuuksia. Havaittiin, että markkinoilta löytyi runsaasti varteenotettavia mobiilipelimoottorivaihtoehtoja. Kaikki Android-laitteilla toimivat pelimoottorit tukivat myös kosketusnäyttöohjausta. Pelimoottorivertailun tuloksena Unity valittiin Android-mobiilipelin kehittämiseen parhaiten soveltuvaksi kehitysympäristöksi.
Käytännön osuutena toteutettiin PenQ Rocket -ongintaseikkailupelin prototyyppi, joka tuotiin Android-mobiililaitteelle.
Työssä vertailtiin seitsemää mobiilipelin kehitykseen soveltuvaa pelimoottoria ja pelinkehitysympäristöä. Vertailuun valittiin mahdollisimman erilaisia vaihtoehtokokonaisuuksia. Tuloksissa painotettiin erityisesti nuorelle startup-yritykselle olennaisia ominaisuuksia. Havaittiin, että markkinoilta löytyi runsaasti varteenotettavia mobiilipelimoottorivaihtoehtoja. Kaikki Android-laitteilla toimivat pelimoottorit tukivat myös kosketusnäyttöohjausta. Pelimoottorivertailun tuloksena Unity valittiin Android-mobiilipelin kehittämiseen parhaiten soveltuvaksi kehitysympäristöksi.
Käytännön osuutena toteutettiin PenQ Rocket -ongintaseikkailupelin prototyyppi, joka tuotiin Android-mobiililaitteelle.