Microsoft Dynamics CRM –ohjelmiston muokattavuus
Hauensuo, Jukka (2014)
Hauensuo, Jukka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912328
Tiivistelmä
Opinnäytetyö antaa yleiskuvan asiakkuudenhallinnasta (Customer Relationship Management, CRM) ja esittelee Microsoft Dynamics CRM -ohjelmiston. Microsoft Dynamics CRM on tällä hetkellä yksi suosituimmista CRM-ohjelmistoista. Microsoft panostaa voimakkaasti ohjelmiston tuotekehitykseen ja julkaisee uusia versioita puolivuosittain. CRM-ohjelmistojen käyttö on yleistymässä yrityksissä. Toiminnanohjausjärjestelmien (Enterprise Resource Planning, ERP) käyttö on jo vakiintunut useimmissa suomalaisissa yrityksissä. CRM-ohjelmisto on luonteva lisäosa tai integroitu erillisratkaisu toiminnanohjausjärjestelmään.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Aineistona käytettiin suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta ja internet-lähteitä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tutustuttaa lukija yleisellä tasolla CRM:aan. CRM-ohjelmistoa käyttöönottavan yrityksen kannalta on tärkeää, ymmärtää, mitä hyötyä järjestelmästä on yritykselle ja mitä erityispiirteitä CRM:n käyttöönottoon liittyy. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli kertoa valitun ohjelmiston käyttöönotosta ja muokattavuudesta. Opinnäytetyön käytännön osuudessa tutustuttiin Microsoft CRM 2013 Online –ohjelmiston asennukseen, käyttöönottoon ja muokattavuuteen. Tavoitteena oli kartoittaa, mitkä ovat ohjelmiston tyypillisimmät muokkaustavat ja –välineet. Muokkaustarpeita ohjelmistoon aiheuttavat yritysten toisistaan poikkeavat toimialat, liiketoimintaprosessit, käyttötilanteet ja liiketoiminnan perustiedot.
Hyvin toimivasta asiakkuudenhallinnasta ja sitä tukevasta ohjelmistosta on yritykselle toiminnallista, markkinoinnillista ja taloudellista hyötyä. Järjestelmän käyttöönotto vaatii yritykseltä valmiutta mahdollisiin toimintatapojen ja prosessien muutoksiin sekä vahvaa johtajuutta. Microsoftin CRM-ohjelmisto tarjoaa nykyaikaisen, helposti asennettavan ja muokattavissa olevan ohjelmiston asiakkuudenhallintaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Aineistona käytettiin suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta ja internet-lähteitä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tutustuttaa lukija yleisellä tasolla CRM:aan. CRM-ohjelmistoa käyttöönottavan yrityksen kannalta on tärkeää, ymmärtää, mitä hyötyä järjestelmästä on yritykselle ja mitä erityispiirteitä CRM:n käyttöönottoon liittyy. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli kertoa valitun ohjelmiston käyttöönotosta ja muokattavuudesta. Opinnäytetyön käytännön osuudessa tutustuttiin Microsoft CRM 2013 Online –ohjelmiston asennukseen, käyttöönottoon ja muokattavuuteen. Tavoitteena oli kartoittaa, mitkä ovat ohjelmiston tyypillisimmät muokkaustavat ja –välineet. Muokkaustarpeita ohjelmistoon aiheuttavat yritysten toisistaan poikkeavat toimialat, liiketoimintaprosessit, käyttötilanteet ja liiketoiminnan perustiedot.
Hyvin toimivasta asiakkuudenhallinnasta ja sitä tukevasta ohjelmistosta on yritykselle toiminnallista, markkinoinnillista ja taloudellista hyötyä. Järjestelmän käyttöönotto vaatii yritykseltä valmiutta mahdollisiin toimintatapojen ja prosessien muutoksiin sekä vahvaa johtajuutta. Microsoftin CRM-ohjelmisto tarjoaa nykyaikaisen, helposti asennettavan ja muokattavissa olevan ohjelmiston asiakkuudenhallintaan.