Kunnonvalvonnan oppimisympäristön suunnittelu
Fröblom, Eerikki (2014)
Fröblom, Eerikki
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411728
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Lapin ammattikorkeakoulun Kemin teollisuuden ja luonnonvarojen yksikön erästä oppimisympäristöä siten, että siellä voitaisiin suorittaa erilaisia kunnonvalvonnan mittauksia. Oppimisympäristön suunnittelussa mittalaitteiden käyttö rajattiin tässä työssä oppimisympäristössä oleviin keskipakopumppuun ja sähkömoottoriin.
Opinnäytetyössä syvennyttiin keskipakopumpun ja sähkömoottorin rakenteeseen, toimintaan sekä näissä esiintyviin prosessisuureisiin. Työssä selvitettiin myös pum-pussa ja moottorissa ilmenevät yleisimmät viat ja niiden aiheuttajat. Työssä tutustuttiin vika- ja vaikutusanalyysiin (VVA) sekä vika-, vaikutus- ja kriittisyysanalyysiin (VVKA).
Mittalaitteet rajattiin koskemaan värähtelymittauslaitteistoa, lämpökameraa sekä stroboskooppia. Oppimisympäristöön oli tarkoitus suunnitella opiskelijoille ohjeet näiden mittalaitteiden mahdolliseen käyttöön sekä pohtia sitä, kuinka näitä laitteita voitaisiin käyttää turvallisesti oppimisympäristössä. Lisäksi työssä mietittiin millaista pohjatietoa opiskelija tarvitsee suoriutuakseen kyseisistä kunnonvalvonnan mittauksista.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua suuntaa antavat ohjeet kunnonvalvonnan värähte-lymittauksille, lämpökamerakuvaamiseen sekä stroboskoopin käyttöön. Opinnäyte-työssä mietittiin oppimisympäristön turvallisuuteen liittyviä asioita. Työssä laadittiin suppeat vika- ja vaikutusanalyysit pumpulle ja moottorille sekä vika-, vaikutus-, ja kriittisyysanalyysit. Työssä tuotiin myös esille Lapin ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa kehitetty kunnonvalvontaan liittyvä mobiilisovellus ja sen mahdollinen hyödyntäminen oppimisympäristössä.
Opinnäytetyössä syvennyttiin keskipakopumpun ja sähkömoottorin rakenteeseen, toimintaan sekä näissä esiintyviin prosessisuureisiin. Työssä selvitettiin myös pum-pussa ja moottorissa ilmenevät yleisimmät viat ja niiden aiheuttajat. Työssä tutustuttiin vika- ja vaikutusanalyysiin (VVA) sekä vika-, vaikutus- ja kriittisyysanalyysiin (VVKA).
Mittalaitteet rajattiin koskemaan värähtelymittauslaitteistoa, lämpökameraa sekä stroboskooppia. Oppimisympäristöön oli tarkoitus suunnitella opiskelijoille ohjeet näiden mittalaitteiden mahdolliseen käyttöön sekä pohtia sitä, kuinka näitä laitteita voitaisiin käyttää turvallisesti oppimisympäristössä. Lisäksi työssä mietittiin millaista pohjatietoa opiskelija tarvitsee suoriutuakseen kyseisistä kunnonvalvonnan mittauksista.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua suuntaa antavat ohjeet kunnonvalvonnan värähte-lymittauksille, lämpökamerakuvaamiseen sekä stroboskoopin käyttöön. Opinnäyte-työssä mietittiin oppimisympäristön turvallisuuteen liittyviä asioita. Työssä laadittiin suppeat vika- ja vaikutusanalyysit pumpulle ja moottorille sekä vika-, vaikutus-, ja kriittisyysanalyysit. Työssä tuotiin myös esille Lapin ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa kehitetty kunnonvalvontaan liittyvä mobiilisovellus ja sen mahdollinen hyödyntäminen oppimisympäristössä.