Ruokapalvelun prosessien kehittäminen : Immolan ruokala
Kansonen, Päivi (2014)
Kansonen, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111206
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palveluprosessien kehittäminen RVLE:n Immolan ruokalassa. Tutkimus tehtiin kehittämistutkimusmenetelmällä, koska kyseessä oli palveluprosessien toiminnan kehittäminen. Ke-hittämisen kohteena oli RVLE:n Immolan ruokalan tilausjärjestelmä. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää tilausjärjestelmän nykytila ja millaisilla toimenpiteillä tilausjärjestelmästä saataisiin toimiva.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin aterioiden tilausjärjestelmän kehittäminen selkeämmäksi ja toimi-vammaksi järjestelmäksi, joka palvelee niin tilavaa asiakasta tilausvaiheessa, kuin ruokalan palvelupro-sesseja suunnittelusta toteutukseen ja tyytyväiseen asiakkaaseen. Toiveena oli myös taloudellisen hyödyn saaminen kustannustehokkuuden muodossa, henkilöstöresurssien tehokkaampi käyttö, kestävän kehi-tyksen tavoitteiden toteutuminen ja työssä jaksamisen, sekä työilmapiirin parantaminen. Haastatteluissa haluttiin selvittää myös se, miksi tilauksia ei tehdä, vaikuttavatko siihen tiedonpuute, asenteet vai kenties y-sukupolven tuleminen työmarkkinoille.
Aineiston keruun laadullisessa osassa käytettiin teemahaastattelumenetelmää ja määrällisessä osassa kolmea erilaista kaavaketta, joilla kerättiin tietoa ateriamääristä suhteessa tilattuihin aterioihin. Haastatel-tavat valittiin sen mukaan, kenellä oletettiin olevan eniten tietoa tutkittavasta aiheesta ja jotka ovat itse joutuneet jossain vaiheessa työuraa tekemisiin ruokailuilmoittautumisien kanssa. Analyysin tarkoituksena oli lisätä tietoa nykytilasta, siitä miksi aterioita ei tilata ja selvittää sitä, mikä olisi haastateltujen mielestä paras ja helpoin vaihtoehto aterioiden tilaamiseksi ruokalasta ja kuinka tilausprosessia voitaisiin kehittää. Tällöin saataisiin lisättyä aiheen informaatioarvoa. Analyysissä yksiköinä olivat teemojen alle kätkeytyvät sanat, sanayhdistelmät, lausumat ja ajatuskokonaisuudet. Tässä tutkimuksessa sisällön analyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Tulokset osoittivat prosessien kehittämisen todellisen tarpeellisuuden. Jo kahden viikon seurannan jälkeen voitiin todeta huomattavaa parannusta toteutuneissa asiakasmäärissä verrattuna tilattuihin aterioihin. Ruokaa valmistettiin sopivasti suhteessa asiakasmääriin, se taas tuo kustannustehokkuutta ja kestävyyden parantumista, sekä kaikkien ruokalan prosessin eri osien toiminnan parantumista.
Asiasanat (avainsanat)
Ruokapalvelut, prosessit, tilausjärjestelmä, kustannustehokkuus, kestävyys.
Opinnäytetyön aiheena oli palveluprosessien kehittäminen RVLE:n Immolan ruokalassa. Tutkimus tehtiin kehittämistutkimusmenetelmällä, koska kyseessä oli palveluprosessien toiminnan kehittäminen. Ke-hittämisen kohteena oli RVLE:n Immolan ruokalan tilausjärjestelmä. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää tilausjärjestelmän nykytila ja millaisilla toimenpiteillä tilausjärjestelmästä saataisiin toimiva.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin aterioiden tilausjärjestelmän kehittäminen selkeämmäksi ja toimi-vammaksi järjestelmäksi, joka palvelee niin tilavaa asiakasta tilausvaiheessa, kuin ruokalan palvelupro-sesseja suunnittelusta toteutukseen ja tyytyväiseen asiakkaaseen. Toiveena oli myös taloudellisen hyödyn saaminen kustannustehokkuuden muodossa, henkilöstöresurssien tehokkaampi käyttö, kestävän kehi-tyksen tavoitteiden toteutuminen ja työssä jaksamisen, sekä työilmapiirin parantaminen. Haastatteluissa haluttiin selvittää myös se, miksi tilauksia ei tehdä, vaikuttavatko siihen tiedonpuute, asenteet vai kenties y-sukupolven tuleminen työmarkkinoille.
Aineiston keruun laadullisessa osassa käytettiin teemahaastattelumenetelmää ja määrällisessä osassa kolmea erilaista kaavaketta, joilla kerättiin tietoa ateriamääristä suhteessa tilattuihin aterioihin. Haastatel-tavat valittiin sen mukaan, kenellä oletettiin olevan eniten tietoa tutkittavasta aiheesta ja jotka ovat itse joutuneet jossain vaiheessa työuraa tekemisiin ruokailuilmoittautumisien kanssa. Analyysin tarkoituksena oli lisätä tietoa nykytilasta, siitä miksi aterioita ei tilata ja selvittää sitä, mikä olisi haastateltujen mielestä paras ja helpoin vaihtoehto aterioiden tilaamiseksi ruokalasta ja kuinka tilausprosessia voitaisiin kehittää. Tällöin saataisiin lisättyä aiheen informaatioarvoa. Analyysissä yksiköinä olivat teemojen alle kätkeytyvät sanat, sanayhdistelmät, lausumat ja ajatuskokonaisuudet. Tässä tutkimuksessa sisällön analyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Tulokset osoittivat prosessien kehittämisen todellisen tarpeellisuuden. Jo kahden viikon seurannan jälkeen voitiin todeta huomattavaa parannusta toteutuneissa asiakasmäärissä verrattuna tilattuihin aterioihin. Ruokaa valmistettiin sopivasti suhteessa asiakasmääriin, se taas tuo kustannustehokkuutta ja kestävyyden parantumista, sekä kaikkien ruokalan prosessin eri osien toiminnan parantumista.
Asiasanat (avainsanat)
Ruokapalvelut, prosessit, tilausjärjestelmä, kustannustehokkuus, kestävyys.