Asiakassegmentoinnin toteutuminen kohdeyrityksessä
Söderström, Tytti (2014)
Söderström, Tytti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411720
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty case-pohjaisena kohdeyritykselle, turvaistuimien ja lastenvaunujen maahantuojalle Britax Pohjolan Lapset Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakas-segmentoinnin toteutumista kohdeyrityksessä sekä ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä lasten-vaunuja tai turvaistuimia valittaessa. Tutkimuksessa selvitetään myös kohdeyrityksen markki-natilannetta. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda pohja kohdeyrityksen tuotteiden kehittämiselle sekä uusien asiakassegmenttien tekemiselle.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksen tuloksista sekä yhteenvedosta ja päätelmistä. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti muun muassa asiakkaisiin ja asiakasseg-mentointiin liittyvää termistöä. Tutkimuksen tulokset tuodaan esille kuvioiden avulla.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena vuoden 2011 Lapsimessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Kyselyyn vastasi 253 kohdeyrityksen ja heidän jälleenmyyjäliikkeensä yhteisellä messuosastolla vieraillutta henkilöä. Kyselyn tuloksia litteroimalla selvitettiin että kohdeyrityksen tosiasiallinen asiakasprofiili vastaa kohdeyrityksen segmentoimaa asiakasprofiilia. Ostopäätöksiin turvaistuimia ja lastenvaunuja ostettaessa vaikutti eniten laatu. Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia piti tuotteen laatua tärkeänä tekijänä tuotetta ostettaessa. Tutkimus vahvisti käsityksen että kohdeyrityksen turvaistuimien käyttäjät eivät ole merkkiuskollisia valitessaan lastenvaunuja.
Tulosten reliaabeliutta tutkittiin käyttäen apuna Cronbachin alfakerrointa, joka on tilastollinen analyysimenetelmä. Cronbachin alfakertoimeksi tutkimukselle saatiin 0,98, mikä osoittaa että tutkimus on reliabiliteetiltaan erittäin hyvä. Tutkimuksen tuloksia voidaan näin pitää luotettavina.
Kohdeyrityksestä tehtiin SWOT-analyysi tutkimusten tulosten perusteella. Kohdeyrityksen vahvuuksiksi koettiin muun muassa emoyrityksen toteuttamat yrityskaupat sekä yhteistyön automerkkien kanssa. Heikkouksiksi ilmoitettiin tuotteiden laatuongelmat ja lastenvaunujen markkinatilanne, jotka vaikuttivat myös uhkiin. Mahdollisuuksiksi koettiin eri tuotemerkkien yhteensopivuus sekä hyvän laadun takaaminen. Kohdeyrityksen pitää tulevaisuudessa kiinnittää huomiota heille ilmoitettuihin heikkouksiin ja uhkiin toimivan liiketoiminnan takaamiseksi.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksen tuloksista sekä yhteenvedosta ja päätelmistä. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti muun muassa asiakkaisiin ja asiakasseg-mentointiin liittyvää termistöä. Tutkimuksen tulokset tuodaan esille kuvioiden avulla.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena vuoden 2011 Lapsimessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Kyselyyn vastasi 253 kohdeyrityksen ja heidän jälleenmyyjäliikkeensä yhteisellä messuosastolla vieraillutta henkilöä. Kyselyn tuloksia litteroimalla selvitettiin että kohdeyrityksen tosiasiallinen asiakasprofiili vastaa kohdeyrityksen segmentoimaa asiakasprofiilia. Ostopäätöksiin turvaistuimia ja lastenvaunuja ostettaessa vaikutti eniten laatu. Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia piti tuotteen laatua tärkeänä tekijänä tuotetta ostettaessa. Tutkimus vahvisti käsityksen että kohdeyrityksen turvaistuimien käyttäjät eivät ole merkkiuskollisia valitessaan lastenvaunuja.
Tulosten reliaabeliutta tutkittiin käyttäen apuna Cronbachin alfakerrointa, joka on tilastollinen analyysimenetelmä. Cronbachin alfakertoimeksi tutkimukselle saatiin 0,98, mikä osoittaa että tutkimus on reliabiliteetiltaan erittäin hyvä. Tutkimuksen tuloksia voidaan näin pitää luotettavina.
Kohdeyrityksestä tehtiin SWOT-analyysi tutkimusten tulosten perusteella. Kohdeyrityksen vahvuuksiksi koettiin muun muassa emoyrityksen toteuttamat yrityskaupat sekä yhteistyön automerkkien kanssa. Heikkouksiksi ilmoitettiin tuotteiden laatuongelmat ja lastenvaunujen markkinatilanne, jotka vaikuttivat myös uhkiin. Mahdollisuuksiksi koettiin eri tuotemerkkien yhteensopivuus sekä hyvän laadun takaaminen. Kohdeyrityksen pitää tulevaisuudessa kiinnittää huomiota heille ilmoitettuihin heikkouksiin ja uhkiin toimivan liiketoiminnan takaamiseksi.