Sähköisen koulukuljetusjärjestelmän käyttöönotto ja hallinta : Tornion kaupungin sivistyspalvelut
Gullstén, Katariina (2014)
Gullstén, Katariina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211326
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Tornion kaupungin sivistyspalvelut. Opin-näytetyön tavoitteena oli toteuttaa Tornion kaupungin sivistyspalveluille koulukuljetusten suunnittelun ja hallinnan siirtäminen sähköiseen järjestelmään ReittiGIS-ohjelmiston avulla. Toiminnallinen osuus työhön on tehty Tornion kouluvirastolla tutkijan suorittaessa työharjoittelua kesäkuun ja joulukuun 2013 välisenä aikana.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: raportista ja projektista. Raportissa luodaan teoreettinen pohja työn empiiriselle osalle. Teoriaosassa tutkitaan koulukuljetusten suunnittelun haasteita Tornion kaupungissa, selvitetään koulukuljetusten historiaa sekä lakien, asetusten ja koulukuljetusperusteiden vaikutusta suunnitteluun ja kustannuksiin. Toiminnallisessa osuudessa pääpaino on kehittää ja helpottaa jokapäiväistä koulukuljetusreittien suunnittelua, saavuttaa taloudellisuutta ja tehostaa sekä yhdenmukaistaa koulukuljetusperusteita.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua sekä konsultaatiota. Haastattelutuloksia ei avata raportissa, haastattelujen tuloksia on käytetty avuksi ReittiGISin käyttöönotossa. Konsultaatiota käytettiin opinnäytetyön raportissa numeraalisten tietojen hankintaan.
Vuoden 2013 joulukuussa ReittiGIS-ohjelmisto oli valmiina reittisuunnittelun aloit-tamiseen. Käyttöönoton myötä koulukuljetuksia koskevat tiedot saatiin kerättyä yhden sähköisen järjestelmän alle, sidosryhmien palveltavuus lisääntyi ja matkanmittaamisen tarkentuessa koulukuljetusperusteet oppilaille yhdenmukaistuivat. Raportilla kuvataan lisäksi sähköisen järjestelmän toteutuksen etuja ja haasteita. Raportin lopuksi annetaan yleispäteviä suosituksia, jotka ovat myös vastaavassa tilanteessa olevien kuntien käytettävissä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: raportista ja projektista. Raportissa luodaan teoreettinen pohja työn empiiriselle osalle. Teoriaosassa tutkitaan koulukuljetusten suunnittelun haasteita Tornion kaupungissa, selvitetään koulukuljetusten historiaa sekä lakien, asetusten ja koulukuljetusperusteiden vaikutusta suunnitteluun ja kustannuksiin. Toiminnallisessa osuudessa pääpaino on kehittää ja helpottaa jokapäiväistä koulukuljetusreittien suunnittelua, saavuttaa taloudellisuutta ja tehostaa sekä yhdenmukaistaa koulukuljetusperusteita.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua sekä konsultaatiota. Haastattelutuloksia ei avata raportissa, haastattelujen tuloksia on käytetty avuksi ReittiGISin käyttöönotossa. Konsultaatiota käytettiin opinnäytetyön raportissa numeraalisten tietojen hankintaan.
Vuoden 2013 joulukuussa ReittiGIS-ohjelmisto oli valmiina reittisuunnittelun aloit-tamiseen. Käyttöönoton myötä koulukuljetuksia koskevat tiedot saatiin kerättyä yhden sähköisen järjestelmän alle, sidosryhmien palveltavuus lisääntyi ja matkanmittaamisen tarkentuessa koulukuljetusperusteet oppilaille yhdenmukaistuivat. Raportilla kuvataan lisäksi sähköisen järjestelmän toteutuksen etuja ja haasteita. Raportin lopuksi annetaan yleispäteviä suosituksia, jotka ovat myös vastaavassa tilanteessa olevien kuntien käytettävissä.