Akuutti traumaattinen kriisi ja kriisityö – opetusmateriaali mielenterveyshoitotyön perusopintoihin
Natunen, Merja; Parviainen, Elisa (2014)
Natunen, Merja
Parviainen, Elisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910867
Tiivistelmä
Mediaa seuratessa ei voi välttyä kohtaamasta tarinoita ihmisistä, jotka ovat kokeneet elämässään traumaattisen kriisin. Se voi olla puolison menettäminen, silmitön ammuskelu yleisöjoukossa tai useita ihmisiä koskettava liikenneonnettomuus. Sairaanhoitaja kohtaa työssään lähes väistämättä uransa aikana traumaattisen kriisin kohdanneita ihmisiä, joko tilanteeseen valmistautuneena tai valmistautumattomana. Kriisin vaiheiden tunnistaminen ja asiakkaan sekä hänen omaistensa kohtaaminen kriisitilanteessa on äärimmäisen tärkeää.
Työn tilaajana on Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja, joka opettaa erityisesti mielenterveyshoitotyön opinnoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla traumaattisia kriisejä ja kriisityötä sekä suunnitella opetusmateriaali kriisityöstä mielenterveystyön perusopintoihin. Tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuva ja helposti päivitettävä opetusmateriaali, jota hoitotyön opettaja voi käyttää osana opetusta ja jonka avulla opiskelijat oppivat oleellisimmat asiat traumaattisista kriiseistä ja kriisityöstä. Opinnäyteprosessia ohjaavat kysymykset olivat mitä ovat traumaattiset kriisit ja kriisityö sairaanhoitajan näkökulmasta, mitä on oppiminen hoitotyön opinnoissa Kajaanin ammattikorkeakoulussa ja millainen on hyvä ja osaamisen kehittymistä tukeva opetusmateriaali ammattikorkeakoulussa hoitotyön opiskelijoille mielenterveyshoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistamisprosessin avulla. Työssä laadittiin näyttöön perustuvan kirjallinen opetusmateriaali asiakirjamuotoisena traumaattisista kriiseistä ja kriisityöstä. Opetusmateriaali testattiin mielenterveyshoitotyöhön suuntautuvilla opiskelijoilla ja palautteen perusteella opetusmateriaalia kehitettiin opiskelijalle sopivammaksi. Tuotteistamisprosessin tuloksena syntyi opetusmateriaali, joka vastaa opinnäyteprosessia ohjaaviin kysymyksiin ja jonka avulla opinnäytteelle asetettu tavoite saavutettiin.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi selvitys opetusmateriaalin merkityksestä opiskelijan tietämyksen lisääjänä traumaattisista kriiseistä ja kriisityöstä. Olisi hyvä selvittää myös esimerkiksi opiskelijan omia toiveita ja kokemuksia opetuksen suhteen Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Myös sairaanhoitajien kokemuksia kriisissä olevien ihmisten kohtaamisesta voisi olla mielenkiintoista selvittää esimerkiksi ensihoidossa.
Työn tilaajana on Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja, joka opettaa erityisesti mielenterveyshoitotyön opinnoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla traumaattisia kriisejä ja kriisityötä sekä suunnitella opetusmateriaali kriisityöstä mielenterveystyön perusopintoihin. Tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuva ja helposti päivitettävä opetusmateriaali, jota hoitotyön opettaja voi käyttää osana opetusta ja jonka avulla opiskelijat oppivat oleellisimmat asiat traumaattisista kriiseistä ja kriisityöstä. Opinnäyteprosessia ohjaavat kysymykset olivat mitä ovat traumaattiset kriisit ja kriisityö sairaanhoitajan näkökulmasta, mitä on oppiminen hoitotyön opinnoissa Kajaanin ammattikorkeakoulussa ja millainen on hyvä ja osaamisen kehittymistä tukeva opetusmateriaali ammattikorkeakoulussa hoitotyön opiskelijoille mielenterveyshoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistamisprosessin avulla. Työssä laadittiin näyttöön perustuvan kirjallinen opetusmateriaali asiakirjamuotoisena traumaattisista kriiseistä ja kriisityöstä. Opetusmateriaali testattiin mielenterveyshoitotyöhön suuntautuvilla opiskelijoilla ja palautteen perusteella opetusmateriaalia kehitettiin opiskelijalle sopivammaksi. Tuotteistamisprosessin tuloksena syntyi opetusmateriaali, joka vastaa opinnäyteprosessia ohjaaviin kysymyksiin ja jonka avulla opinnäytteelle asetettu tavoite saavutettiin.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi selvitys opetusmateriaalin merkityksestä opiskelijan tietämyksen lisääjänä traumaattisista kriiseistä ja kriisityöstä. Olisi hyvä selvittää myös esimerkiksi opiskelijan omia toiveita ja kokemuksia opetuksen suhteen Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Myös sairaanhoitajien kokemuksia kriisissä olevien ihmisten kohtaamisesta voisi olla mielenkiintoista selvittää esimerkiksi ensihoidossa.