Oasis pelistudion tietoverkon päivittäminen
Kolehmainen, Arto; Ikonen, Jarno; Hurri, Lasse (2014)
Kolehmainen, Arto
Ikonen, Jarno
Hurri, Lasse
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211315
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin ja päivitettiin Joensuun Tiedepuistossa sijaitsevan Oasis-pelistudion verkkopalveluita. Vanhat verkkopalvelut haluttiin päivittää ja uusien verkkopalveluiden oli tarkoitus tukea pelien kehitystyötä.
Ideat pelistudiolle tarvittavista palveluista tulivat henkilökunnalta, mutta niiden toteu-tustapa jätettiin tekijöiden päätettäväksi. Päivitysten ohessa tutustuttiin myös pelistudion muuhun laitteistoon ja päivitettiin myös työpisteitä. Työtä tehtiin kolmen hengen ryhmässä, mutta jokaiselle ryhmäläiselle jaettiin yksi isompi osa itsenäistä työskentelyä varten.
Haluttuja palveluita olivat Web-palvelin, lisenssienhallintapalvelin, verkkomoninpeli- palvelin, etätyöyhteys, versionhallinta, käyttäjienhallinta, resurssienhallinta ja erikoispelipisteet. Pääasiallisesti nämä palvelut toteutettiin uudella Windows 2012 -palvelimella. Web-palvelin toteutettiin vanhalla palvelimella.
Työn suurimmat ongelmat kohdattiin erikoispelipisteiden toteutuksessa ja osa näistä ongelmista jäi ratkaisematta. Tästä huolimatta työ valmistui aikataulussa. Alun perin asetetut tavoitteet toteutuivat. Verkkoympäristön kehitystyötä jatkettiin työn valmistumisen jälkeen.
Ideat pelistudiolle tarvittavista palveluista tulivat henkilökunnalta, mutta niiden toteu-tustapa jätettiin tekijöiden päätettäväksi. Päivitysten ohessa tutustuttiin myös pelistudion muuhun laitteistoon ja päivitettiin myös työpisteitä. Työtä tehtiin kolmen hengen ryhmässä, mutta jokaiselle ryhmäläiselle jaettiin yksi isompi osa itsenäistä työskentelyä varten.
Haluttuja palveluita olivat Web-palvelin, lisenssienhallintapalvelin, verkkomoninpeli- palvelin, etätyöyhteys, versionhallinta, käyttäjienhallinta, resurssienhallinta ja erikoispelipisteet. Pääasiallisesti nämä palvelut toteutettiin uudella Windows 2012 -palvelimella. Web-palvelin toteutettiin vanhalla palvelimella.
Työn suurimmat ongelmat kohdattiin erikoispelipisteiden toteutuksessa ja osa näistä ongelmista jäi ratkaisematta. Tästä huolimatta työ valmistui aikataulussa. Alun perin asetetut tavoitteet toteutuivat. Verkkoympäristön kehitystyötä jatkettiin työn valmistumisen jälkeen.