Kesätyötä vai musiikinopiskelua? : Kuhmon kesämuusikkotoiminta taiteen perusopetuksen mukaisena musiikinopetuksena
Tuikka;Tuikka Tommi, Tommi (2014)
Tuikka;Tuikka Tommi, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011130
Tiivistelmä
Kuhmossa on vuodesta 1996 alkaen kesäisin järjestetty kesämuusikkotoimintaa eli musiikkia pitkään harrastaneita nuoria on palkattu kesätöihin muusikon tehtäviin Kuhmon musiikkiopiston, Kuhmo- talon ja muiden yhteistyötahojen toimesta. Entisenä kesämuusikkona ja musiikkipedagogina opinnäytetyön kirjoittaja pohtii kesämuusikkotoimintaa syvällisemmin. Lisäksi opinnäytetöitä tai tutkimuksia aiheesta ei näytä olevan tehty. Opinnäytetyössä pohditaan, mitä Kuhmon kesämuusikkotoiminta on, ja miten kesämuusikkotoiminta näyttäytyy lain mukaisen taiteen perusopetuksen vaatimusten mukaisen musiikinopetuksen näkökulmasta.
Työn toisessa luvussa määritellään Kuhmon kesämuusikkotoiminta. Kolmannessa luvussa määrittellään Taiteen perusopetuksen perustason ja laajan oppimäärän opetussuunnitelmien perusteiden keskeisimmät käsitteet. Opetussuunnitelmien perusteiden tärkeimmiksi käsitteiksi tiivistettiin musiikkisuhteen, vuorovaikutustaitojen ja luovien ajattelutaitojen kehityttäminen. Näitä käsitteitä avataan lähdeaineistoon perustuen sekä pohditaan, miten kirjoittajan kokemuksien perusteella ne voisivat toteutua kesämuusikkotoiminnassa. Neljännessä luvussa keskitytään aineistoa apuna käyttäen pohtimaan, miten kesämuusikkotoiminta näyttäytyy edellä mainittujen käsitteiden valossa. Aineistona oli kesämuusikoilta kerättyjä palautteita vuosilta 2011 ja 2012.
Opinnäytetyössä päädyttiin tulokseen, että kesämuusikkotoiminnan tyyppisesti tehty musiikinopetus toteuttaa parhaimmillaan erittäin hyvin taiteen perusopetuksen mukaista musiikinopetusta. Kesämuusikot pääsevät työssään harjoittelemaan taiteen perusopetuksen tavoitteissa tärkeiksi mainittuja vuorovaikutustaitoja sekä luovia työtapoja. Kesämuusikkotoiminta tarjoaa myös konserttien tuottamisen kautta positiivisia musiikillisia kokemuksia työn ohessa. Kuitenkin mahdollisesti paras puoli kesämuusikkotoiminnassa musiikin oppimisen näkökulmasta on oppimiselle sopiva, luovuuteen kannustava ympäristö, jonka virittäminen hyväksi on myös kesämuusikkotoiminnan suurin haaste musiikin oppimisen kannalta.
Työn toisessa luvussa määritellään Kuhmon kesämuusikkotoiminta. Kolmannessa luvussa määrittellään Taiteen perusopetuksen perustason ja laajan oppimäärän opetussuunnitelmien perusteiden keskeisimmät käsitteet. Opetussuunnitelmien perusteiden tärkeimmiksi käsitteiksi tiivistettiin musiikkisuhteen, vuorovaikutustaitojen ja luovien ajattelutaitojen kehityttäminen. Näitä käsitteitä avataan lähdeaineistoon perustuen sekä pohditaan, miten kirjoittajan kokemuksien perusteella ne voisivat toteutua kesämuusikkotoiminnassa. Neljännessä luvussa keskitytään aineistoa apuna käyttäen pohtimaan, miten kesämuusikkotoiminta näyttäytyy edellä mainittujen käsitteiden valossa. Aineistona oli kesämuusikoilta kerättyjä palautteita vuosilta 2011 ja 2012.
Opinnäytetyössä päädyttiin tulokseen, että kesämuusikkotoiminnan tyyppisesti tehty musiikinopetus toteuttaa parhaimmillaan erittäin hyvin taiteen perusopetuksen mukaista musiikinopetusta. Kesämuusikot pääsevät työssään harjoittelemaan taiteen perusopetuksen tavoitteissa tärkeiksi mainittuja vuorovaikutustaitoja sekä luovia työtapoja. Kesämuusikkotoiminta tarjoaa myös konserttien tuottamisen kautta positiivisia musiikillisia kokemuksia työn ohessa. Kuitenkin mahdollisesti paras puoli kesämuusikkotoiminnassa musiikin oppimisen näkökulmasta on oppimiselle sopiva, luovuuteen kannustava ympäristö, jonka virittäminen hyväksi on myös kesämuusikkotoiminnan suurin haaste musiikin oppimisen kannalta.