Ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkemys saamastaan sosiaali-sesta tuesta : Sosiaalisen tuen vaikutus opiskelukykyyn
Niskasaari, Senja (2014)
Niskasaari, Senja
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111228
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
LAPIN AMMATTIKORKEAKOULU
Koulutusohjelma: Hoitotyön koulutusohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Senja Niskasaari
Opinnäytetyön nimi: Sosiaalisen tuen vaikutus opiskelukykyyn
Sivuja (joista liitesivuja): 39 (2)
Päiväys: 2.5.2014
Opinnäytetyön ohjaajat: Kaisa Holma ja Tarja Lipponen
Sosiaalinen tuki lisää sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Sosiaalinen tuki on osa sosiaalista pääomaa, jolla voidaan ehkäistä syrjäytymistä. Henkinen hyvinvointi liittyy sosiaaliseen pääomaan ja sillä on suuri merkitys opiskelukykyyn.
Opiskelijoiden hyvinvointia voidaan kuvata myös arkeen ja opintoihin liittyvänä elä-mänhallintana. Keskeisessä asemassa tässä ovat opiskelijan taidot selvitä opinnoistaan. Opiskelijan kykyyn tehdä työtään eli opiskella vaikuttavat terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeiset asiat, kuten omat voimavarat, opiskelutaidot, opetustoiminta ja opiskeluympäristö. Näistä käsitteistä muodostuu opiskelukyky.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ammattikorkeakouluopiskelijoiden saamaa sosiaalista tukea. Tavoitteena oli parantaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiske-lukykyä kehittämällä sosiaalista tukea opinnoissa.
Tutkimuksen kohteena olivat ammattikorkeakouluopiskelijat, jotka olivat vastanneet hyvinvointikyselyyn. Vastanneita oli 693. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutki-musmenetelmää. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyssä saatuja tuloksia analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa prosessia ohjasivat tutkimuskysymykset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijat olivat kokeneet saaneensa opiskelujensa aikana tiedollista tukea opettajien hyvästä opetuksesta sekä tutoreiden neuvoista ja opastamisesta. Emotionaalisen tuen merkitys korostui opiskelijoiden vastauksissa. Sitä olivat ryhmän kannustus sekä ystävien ja perheen tuki. Näiden asioiden kautta myös opiskelijoiden omat voimavarat kasvoivat, mikä lisäsi opiskelukykyä. Myös opiskelu-taidot, opetustoiminta ja opetusympäristö olivat vaikuttaneet opiskelukykyyn. Tiedol-lisen ja emotionaalisen tuen lisääntyessä, myös opiskelijoiden opiskelukyky oli paran-tunut. Näihin asioihin panostamalla voitaisiin parantaa opiskelijoiden opiskelukykyä.
Asiasanat: sosiaalinen tuki, opiskelukyky, tutkimus
LAPIN AMMATTIKORKEAKOULU
Koulutusohjelma: Hoitotyön koulutusohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Senja Niskasaari
Opinnäytetyön nimi: Sosiaalisen tuen vaikutus opiskelukykyyn
Sivuja (joista liitesivuja): 39 (2)
Päiväys: 2.5.2014
Opinnäytetyön ohjaajat: Kaisa Holma ja Tarja Lipponen
Sosiaalinen tuki lisää sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Sosiaalinen tuki on osa sosiaalista pääomaa, jolla voidaan ehkäistä syrjäytymistä. Henkinen hyvinvointi liittyy sosiaaliseen pääomaan ja sillä on suuri merkitys opiskelukykyyn.
Opiskelijoiden hyvinvointia voidaan kuvata myös arkeen ja opintoihin liittyvänä elä-mänhallintana. Keskeisessä asemassa tässä ovat opiskelijan taidot selvitä opinnoistaan. Opiskelijan kykyyn tehdä työtään eli opiskella vaikuttavat terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeiset asiat, kuten omat voimavarat, opiskelutaidot, opetustoiminta ja opiskeluympäristö. Näistä käsitteistä muodostuu opiskelukyky.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ammattikorkeakouluopiskelijoiden saamaa sosiaalista tukea. Tavoitteena oli parantaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiske-lukykyä kehittämällä sosiaalista tukea opinnoissa.
Tutkimuksen kohteena olivat ammattikorkeakouluopiskelijat, jotka olivat vastanneet hyvinvointikyselyyn. Vastanneita oli 693. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutki-musmenetelmää. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyssä saatuja tuloksia analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa prosessia ohjasivat tutkimuskysymykset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijat olivat kokeneet saaneensa opiskelujensa aikana tiedollista tukea opettajien hyvästä opetuksesta sekä tutoreiden neuvoista ja opastamisesta. Emotionaalisen tuen merkitys korostui opiskelijoiden vastauksissa. Sitä olivat ryhmän kannustus sekä ystävien ja perheen tuki. Näiden asioiden kautta myös opiskelijoiden omat voimavarat kasvoivat, mikä lisäsi opiskelukykyä. Myös opiskelu-taidot, opetustoiminta ja opetusympäristö olivat vaikuttaneet opiskelukykyyn. Tiedol-lisen ja emotionaalisen tuen lisääntyessä, myös opiskelijoiden opiskelukyky oli paran-tunut. Näihin asioihin panostamalla voitaisiin parantaa opiskelijoiden opiskelukykyä.
Asiasanat: sosiaalinen tuki, opiskelukyky, tutkimus