A Foxy Lady-lyhytanimaation hahmon kehittäminen ja suunnittelu
Kallinen, Laura-Mari (2014)
Kallinen, Laura-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia karismaattisen animaatiohahmon kehittämistä ja suunnittelua käytännön näkökulmasta, osana lyhytanimaation esituotantoa. Ensin käsittelen yleisemmin esituotannon eri osia, kuten tarinan käsikirjoittamista sekä kuvakäsikirjoituksen ja animatikin tekoa. Sen jälkeen keskityn hahmon suunnittelu- ja kehitysprosessiin vaikuttavien seikkojen analysointiin, sivuten myös oman kettuhahmoni varsinaisen 3D-mallin tekoa. Lopuksi siirryn animaationteon perusteiden kautta avainasentojen tutkimiseen kehittämäni hahmon 3D-mallin avulla.
Toiminnallisena osuutena opinnäytetyössäni oli kettuhahmon suunnittelu piirretyistä luonnoksista animoitavaksi 3D-malliksi. Mallinsin, rigasin, skinnasin ja teksturoin animoitavan 3D-kettuhahmon suunnittelemastani piirrosketusta 3ds Max- ja Mudbox-ohjelmia käyttäen. Piirsin myös lyhytanimaatiolleni kuvakäsikirjoituksen, jonka lisäsin mukaan liitteeksi. Animatikkia en tehnyt, koska kaikista esituotannon vaiheista halusin keskittyä enemmän juuri hahmon suunnitteluun ja kehittämiseen tarinankerronnan ohessa. Toisena liitteenä on kooste avainasennoista, joita tein käyttäen tekemääni 3D-mallia.
Hahmosta tuli kutakuinkin sellainen kuin halusinkin ja sillä pystyi kiitettävästi tekemään alustavaa tutkimusta avainasennoista. Huomioonotettavia seikkoja hahmon suunnittelussa olivat muun muassa karismaattisuuden välittyminen, sekä stereotypioiden välttäminen. Käytin tutkimuksen apuna kirja- ja verkkodokumenttilähteitä, sekä joitakin elokuvia ja luontodokumentteja. Onnistuin mielestäni kehittämään karismaattisen hahmon, joka ei ole liian stereotyyppinen.
On hyvä tiedostaa, mitkä seikat vaikuttavat menestyksellisellä tavalla hahmon suunnittelussa. Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki ne, jotka haluavat suunnitella söpöjä, karismaattisia mutta kuitenkin vähemmän stereotyyppisiä animaatiohahmoja.
Toiminnallisena osuutena opinnäytetyössäni oli kettuhahmon suunnittelu piirretyistä luonnoksista animoitavaksi 3D-malliksi. Mallinsin, rigasin, skinnasin ja teksturoin animoitavan 3D-kettuhahmon suunnittelemastani piirrosketusta 3ds Max- ja Mudbox-ohjelmia käyttäen. Piirsin myös lyhytanimaatiolleni kuvakäsikirjoituksen, jonka lisäsin mukaan liitteeksi. Animatikkia en tehnyt, koska kaikista esituotannon vaiheista halusin keskittyä enemmän juuri hahmon suunnitteluun ja kehittämiseen tarinankerronnan ohessa. Toisena liitteenä on kooste avainasennoista, joita tein käyttäen tekemääni 3D-mallia.
Hahmosta tuli kutakuinkin sellainen kuin halusinkin ja sillä pystyi kiitettävästi tekemään alustavaa tutkimusta avainasennoista. Huomioonotettavia seikkoja hahmon suunnittelussa olivat muun muassa karismaattisuuden välittyminen, sekä stereotypioiden välttäminen. Käytin tutkimuksen apuna kirja- ja verkkodokumenttilähteitä, sekä joitakin elokuvia ja luontodokumentteja. Onnistuin mielestäni kehittämään karismaattisen hahmon, joka ei ole liian stereotyyppinen.
On hyvä tiedostaa, mitkä seikat vaikuttavat menestyksellisellä tavalla hahmon suunnittelussa. Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki ne, jotka haluavat suunnitella söpöjä, karismaattisia mutta kuitenkin vähemmän stereotyyppisiä animaatiohahmoja.